недеља, 30. јун 2013.

KuVarijacije: Propeć - vranjanska pita



Ako vas je možda jutros probudila kiša koja dobuje po prozorima i krovovima (kao što je i nas ovde:), evo jednog odličnog recepta iz Naletove kuhinje koji će vam momentalno popraviti raspoloženje.:) Ovog meseca smo pravili vranjansku pitu - Propeć (ili prepeć) u okviru blogerske igrice KuVarijacije , po receptu naše drage Nataše sa bloga Coolinarija. Pravila sam je još na početku meseca i nestrpljivo sam čekala poslednji dan u mesecu kada svi zajedno na našim blogovima objavljujemo fotografije i utiske o isprobanom receptu... et voilà!:)

Ovaj recept jednostavno morate isprobati, ako možda još niste, nema ništa lepše od tople pite sa domaćim koricama kada napolju pada kiša i fijuče vetar, a znate već kakvo smo vreme imali prethodnih dana.:)

Recept je detaljno napisan na Natašinom blogu, pa ga ovde samo kopiram uz par manjih izmena koje sam napravila. Pridržavala sam se originalne recepture, jedino što sam izostavila zeleniš u nadevu i napravila samo sa sirom. Ostalo mi je i nešto preliva na kraju, učinilo mi se da će cela količina biti puno jer nisam bila sigurna hoće li  testo sve upiti. Međutim, na kraju se sve fino ispeklo tako da ću možda sledeći put preliti sa celom merom.

Korice su mi se posebno dopale jer su odgore ostale hrskave, dok su u sredini bile fino mekane. Parčence koje sam probala nešto kasnije popodne bilo je isto tako ukusno, mada je najlepše da pitu poručkate dok je topla.:)  Nale, hvala ti puno na divnom receptu, praviću je sigurno ponovo!:)))



Za testo: 500 g belog brašna, oko 2,5 dl tople vode, 1 kašičica soli, 0,5 dl ulja ili 1 ravna kašika masti, 1 žumance, mast za premazivanje

Za fil: 250 g sira, 2 veze zelja (po želji), 1 jaje

Za prelivanje: 2 jaja, oko 2 dl mleka, malo soli

Priprema:

Od navedenih sastojaka umesiti fino i mekano testo, dodati vode po potrebi. Zatim, oblikovati valjak  i podeliti na 12 loptica veličine manjeg jajeta i na 3 loptice veličine velikog jajeta.

12 većih loptica razvući oklagijom u kružni oblik na debljinu do 3 mm, pa svaku koru ravnomerno premazivati mašću i ređati ih jednu na drugu, poslednju koru nije potrebno namastiti.
Preostale 3 manje loptice razvući u kružni oblik na debljinu do 5 mm i širine pleha u kom će se pita peći. Ukoliko je moguće, zbog autentičnosti recepta i zbog lakšeg načina pripreme, odaberite okrugli pleh (prečnika 30 cm) i dno bogato premazati mašću.


Kore koje ste naređali lagano razvući što više, tako da dobijte veliku koru koja je 10-tak cm šira u odnosu na tepsiju tj. treba da viri preko ivica tepsije. Tako razvučenu koru staviti u tepsiju i poprskati rastopljenom mašću, a zatim nafilovati jednim delom fila.

Preko toga staviti prvu od tri razvučene kore i izbockati viljuškom na par mesta. Poprskati rastopljenom mašću i posuti ponovo sirom. Ponoviti postupak dok ne potrošite sve 3 velike kore. Poslednju koru ne treba prskati mašću već samo izbockati viljuškom skroz do dna tepsije.
Preliti sa polovinom smese od umućenih jaja i mleka, pa pitu zatvoriti viškom testa. Testo treba skupiti do sredine tepsije da bude ravnomerno složeno u „falta stilu“ sa svih strana podjednako.


Preliti sa drugom polovinom smese od umućenih jaja i mleka, pa peći u zagrejanoj rerni na 250 C, prvih 10-tak minuta, a zatim smanjiti temperaturu na 200 C i peći još 20 minuta.

Pitu ostaviti u poluotvorenoj rerni par minuta, a zatim poslužiti toplu uz jogurt ili kiselo mleko.

27 коментара:

  1. Predivno ti izgleda! Ja sam bila ubijedjena da cu je praviti ali evo nisam stigla a i kod nas je bilo dosta suncano i toplo tako da i nije bas za pecenje pite. Evo i jutros je kod nas fino malo hladnije sa par oblaka ali fino

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Irena, mozes napraviti i kad malo zahladi, pitica je bas fina i onako prava domaca, mislim da svi takve volimo.:)) Veliki pozdrav vam leti... zelim vam lepo nedeljno popodne!:))

      Избриши
  2. Evo me...:) Pita ti je odlično ispala;), a kako bi drugačije bilo kod tebe, molim lepo:) Moram da ti se zahvalim na pohvalama i preporukama, jer kad ti to kažeš, onda to ima težinu:) Draga moja, hvala ti puno na isprobavanju i pohvalama. Ljubim te:)))

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nalence, hvala tebi na receptu, sigurno cu je ponovo praviti jer se mojima jako svidela a i komsiluk je pohvalio, eto samo da znas.:))) Puno te pozdravljam i lepo mi danas odmaraj... mah-mah!:))

      Избриши
  3. I ja sam bila ubeđena da ću praviti, posebno nama početnicima teško pada preskakanje igrica XD Ali nisam imala snage, a i ima još one štrudle sa kikirikijem, ne vredi da pravim a nema ko da pojede.
    Ali ću spremati sigurno, prelepa je pita, a od ovih slika ne može čovek lako da odvoji pogled. Kao uvek perfektno.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ne brini, mozes uvek napraviti i kasnije, ni ja ne stizem bas svaki put da ucestvujem u igricama:) A ta strudlica je bila vrlo fina, samo reci ako treba neka pomoc oko degustacije, khm... :)) Puno te pozdravljam!:))

      Избриши
  4. Nisam stigla ali kod tebe je baš onako prava s finom hrskavom koricom.
    Ali recept spremljen na sigurno a i biti će i kiša pa će doći na red.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Korica je posebno fina, a bice vec prilike za isprobavanje... i za reprizu.:))

      Избриши
  5. Uh, nije mi baš trebalo ovako kasno mamiti se s pitom. Kod nas je sunce i baš zato nisam stigla napraviti propeć, ali moram uskoro uhvatiti vremena i napraviti, jer odlično izgleda, a sigurno je i jako ukusan

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. :)) Ovih dana smo imali srece sa vremenom, pa je malo zahladilo, taman da se isproba neki ovakav receptic, ali ponovo nam stizu vrucine, pa onda nema skoro ukljucivanja rerne.:))

      Избриши
  6. Uh, kao sunce ti je pita - što bi rekla moja baba! :) Meni nije tako lepa boja gornje korice, 'el sam je prepekla, 'el sam preterala sa jajima :P Nego, jesi li ti stavljala sitni sir, onaj blaži kao ricotta ili neki masniji? Ja sam, po inerciji, stavila taj sitni, ali mislim da bi bilo još lepše da sam stavila neki zreli. A zaboravila sam da pitam Nale za taj detalj :P Za slike neću da se ponavljam, važi ono što sam ti napisala ispod "mog" propeća :) I da makneš pitu iz kadra, opet - umetnost! :))

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Draga Sonja, sad sam tek primetila da je tvoj komentar, iz meni nekog cudnog razloga, program smestio u folder za moderizaciju postova. Kako ne stignem bas redovno sve da pregledam, odgovor malo kasni.:)

      Koristila sam fetu sir, mislim da sam nju trenutno imala u kuci, a meni se jako dopala i tvoja verzija sa tikvicama.:) Hvala ti puno na javljanju i oprosti zbog svega.:) Puno te pozdravljam!

      Избриши
  7. Lana, kod tebe ova pita izgleda baš slasno i ukusno! Nisam učestvovala u ovom krugu iz zdravstvenih razloga, ali ću je svakako napraviti kad se vratim u normalu. I još nešto, pričala sam sa drugaricom Vranjankom o ovoj piti, izmedju ostalog mi je rekla da je pravi naziv, i tako je oni u Vranju zovu, prepeć ili prepećka....

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Draga Suzy, zelim ti brz oporavak i da nam se sto pre vratis u formu.:) Hvala i na sugestiji, nisam zaista ranije cula za tu pitu, ali mislim da ce se od sada cesce praviti.:))

      Избриши
  8. Odlicna! Evo i danas bi cak mogla da se pravi. Ova kosava se od jutros ne sali , a i oblaci su se nesto navukli...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nadam se da je pita stigla na red.:))) Saljem vam malo sunca da rastera te oblacice... punoo pozdrava!:))

      Избриши
  9. Draga Lana jako lijepo si opisala i pripremila ovui pitu ! Ja na žalost nisam stigla za sudjelovanje u igrici, ali zamirisati će sigurno i kod mene. Super mi izgleda u tvojoj izvedbi !

    ОдговориИзбриши
  10. Nema sumnje ova pita je prava delicija,jako mi primamljivo djeluje,ne bih joj odolila to sigurno!

    ОдговориИзбриши
  11. Ovo sto ste na slici dali jeste propec,medjutim recept ste dali za zeljanik tako se u Vranju kaze.Propec se filuje sirom i jajima a zeljanik moze spanacem,blitvom,gde se doda sir,jaja i kiselo mleko

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Draga Gordana, zahvaljujem na javljanju i sugestijama iz prve ruke, eto naucila sam nesto novo sto nisam znala, a tu smo takoreci iz komsiluka... saljem lepe pozdrave iz Leskovca i zelim Vam sve najlepse za predstojece praznike!:))

      Избриши