недеља, 31. март 2013.

Prekmurska gibanica

 
Prošlog puta je, u okviru blogerske igrice KuVarijacije koja se organizuje svakog meseca za blogere širom bivše Juge, recept za  Prekmursku gibanicu dobio najveći broj glasova, što znači da je to bio bio naš glavni zadatak za ovaj mesec.:) Svi koji žele da učestvuju treba da naprave izabrano jelo/desert i da na svom blogu objave utiske i fotografije. Za to je obično rezervisan poslednji dan mesecu i uvek je interesantno obići blogove i videti varijacije izabranog recepta.:)
 
Originalni recept smo ovog puta pronašli na blogu Cinnamon and Thyme, to je tradicionalna slovenačka pita koja se sastoji iz više slojeva kora i 4 različita fila: maka, sira, oraha i jabuka. Recept možete pročitati i kod Tamare  blogu Bite my cake , kada je u gostima bila upravo autorica Prekmurske gibanice po čijem receptu danas pravimo, tako da cu u nastavku preneti njen originalni recept.
 
Pošto je za nas to bila velika količina, pravila sam od pola mere u okruglom kalupu, a utiske možete pročitati na kraju posta.:) Nemojte da vas zabrine dužina recepta, samo je precizan i detaljan, računajte da će vam za samu pripremu trebati oko 1-1,5h vremena i još oko 1 h da se sve fino ispeče.
 
Kako je danas i prvi dan Uskrsa, koristim priliku da svima koji danas slave čestitam praznik i želim vam da lepo provedete uskršnje praznike u krugu svojih najdražih, u miru, radosti i uz neke fine kolačiće.:) 
 
 
Prhko tijesto: 200 g brašna (100 g glatko + 100 g oštro), 100 g maslaca (hladnog), prstohvat soli, cca 1 dcl hladne vode-za umijesiti tijesto
 
Vučeno tijesto: 800 g mekog brašna, 1 jaje, 1 žlica biljnog ulja, prstohvat šećera, mlaka voda-za umijesiti tijesto

Nadjev od maka: 200 g mljevenog maka, 70 g šećera, 1 vanil šećer
 
Nadjev od skute: 800 g skute, 70 g kristal šećera, 1 vanil šećer, prstohvat soli
 
Nadjev od oraha: 200 g mljevenih oraha, 70 g kristal šećera, 1 vanil šećer
 
Nadjev od jabuka: 1 kg naribanih jabuka, 90 g kristal šećera, 1 vanil šećer, sok 1 limuna
 
Preljev od vrhnja (ide među slojeve): 8 dcl kiselog vrhnja, 3 jaja +100 g otopljenog maslaca (preljeva se po slojevima)
 
Završni premaz: 250 g kiselog vrhnja, 1 žutanjak
 
 
 
1. Prhko tijesto:

Oba brašna prosijemo na radnu površinu pa dodamo sol, na kocke narezan hladni maslac i postepeno dodajemo hladnu vodu. Prstima umrvimo maslac u brašno i mijesimo dok ne dobijemo glatko tijesto. Stavimo ga da počiva u hladnjak na pola sata.
 

Zatim ga razvaljamo na veličinu pleha (26 x 36 cm). Debljina ne smije biti veća od pola centimetra. Pleh namažemo maslacem i u njega položimo prhko tijesto. Ispikamo ga vilicom i pečemo na 180 C oko 5 min. (dok ne porumeni). Izvadimo i pustimo da se hladi.

2. Vučeno tijesto:

Na radnu površiu prosijemo glatko brašno, u sredini napravimo jamicu u koju stavimo jaje, ulje, sol i šećer. Zamijesimo tijesto, mijesimo dugo dok ne postane glatko-što ga bolje izmjesimo, ljepše će se dati razvući. Premažemo ga maslacem i stavimo u hladnjak na pola sata.

Podijelimo ga na 9 krušćića. Razvaljamo ih na pobrašnjelom stolnjaku, najprije valjkom pa zatim razvlačimo dlanovima koliko god tanko ide. Stavimo prvu koru na prhko tijesto. Neka rubovi prelaze rub pleha (iako ovo nije nužno). Na njega razvučemo polovicu nadjeva od maka i prelijemo ga s nekoliko žlica preljeva od vrhnja, jajeta i rastopljenim maslaca. Preko njega položimo novu koru vučenog tijesta.

 
 
Na tu drugu koru žlicom rasporedimo polovicu sirnog nadjeva. Pomovo prelijemo s malo otopljenog maslaca i nadjeva od vrhnja. Na to položimo treću vučenu koru.

Na treću vučenu koru rasporedimo nadjev od oraha i ponovo isti preljev: kiselo vrhnje, otopljeni maslac. Na ovo ide 4. vučena kora.

Na 4. koru rasporedimo polovicu nadjeva od jabuka pa preko njega opet preljev: kiselo vrhnje, maslac. Pokrijemo 5. vučenom korom.

Sada ponovimo sve skupa, počevši s makom i završivši sa jabukama. Između svakog sloja opet ide kora vučenog tijesta.

Završimo posljednjom korom na koju ide završni premaz od 250 ml kiselog vrhnja i jednog žutanjka (sve zajedno umutite pa prelijte). Ovo na kraju na nekoliko mjesta probodemo tankom iglom.
Pećnicu ugrijemo na 190 C i pečemo oko 1 h i 15 min. Vrijeme pečenja malo ovisi i o visini prekmurske gibanice.

Napomena: Nakon pola sata pečenja ja sam gibanicu pokrila aluminijskom folijom da ne porumeni previše pa ju otrkila zadnjih 10 min. pečenja.
 
 
Slijede upute za izradu nadjeva:

 
1. Nadjev od maka: Pomiješamo mak, šećer, vanil šećer. Ostavimo po strani, koristit ćemo ga u dva dijela.

2. Nadjev od sira: Pomiješamo skutu, žutanjak, prstohvat soli, vanil šećer i kristal šećer. Dobro izmješamo, dobit ćemo mazivu smjesu koju ostavimo sa strane. I nju ćemo koristiti u dva dijela.

3. Nadjev od oraha: Pomiješamo mljevene orahe, kristal šećer i vanil šećer. Također ga upotrebljavamo u dva dijela.

4. Nadjev od jabuka: Ogulimo i naribamo jabuke i polijemo limunovim sokom. Pomiješamo ih sa šećerom i vanil šećerom. Jabuke će otpustiti sok pa ih je prije stavljanja u kolač potrebno ocijediti.

5. Preljev od vrhnja: Odvojimo žutanjke od bjelanjaka. Bjelanjke istučemo u čvrsti snijeg. Pomiješamo žutanjke i kiselo vrhnje pa ručno umiješamo snijeg. Ovaj preljev koristit ćemo u 8 dijelova jer ćemo njime prelijevati svaki sloj.

6. Na kraju je još poteebno otopiti maslac kojeg ćemo polijevati po slojevima.

7. Također je potrebno zasebno pomiješati 1 jaje sa 250 g kiselog vrhnja -ovaj preljev ide na sami kraj, povrh gibanice.

Koristila sam pleh dimenzija 7 x 26 x 36 cm.
 
(originalni recept by Cinnamon and Thyme)


 
 
Moji utisci: pita koju vidite na slikama napravljena je u okruglom kalupu (prečnika 26 cm) i od pola mere, da ne bi bilo zabune.:) Veoma je izdašna i moram priznati da je nije tako lako savladati, svakako pozovite komšije i prijatelje da vam pomognu.:)
 
Bilo bi dobro da koristite dublji kalup jer će slojevi prilično otići u visinu kada završite sa ređanjem. Iako je Ana lepo napisala u receptu da je gibanica visoka oko 7 cm, nisam baš dobro procenila kad sam počela, pa je već negde na polovini dostigla visinu stranica kalupa. E, tu sam se onda već zabrinula kako ću nastaviti dalje i razmišljala sam da se zaustavim na četiri sloja koja sam već poređala, i htela sam da ih ušuškam samo sa jednom korom odgore a da od preostalog fila napavim još jednu pitu.:)  
 
U tom slučaju bih morala da ispečem još jednu koru od prhkog testa i ponovim ceo postupak. Posle kraćeg premišljanja, odlučila sam da pitu ipak završim u jednom kalupu.:)  Da ih osigurala stranice pite, jer sada su već prilićno premašile visinu kalupa, napravila sam trake od papira za pečenje i pažljivo sam ih ubacila između ivica kalupa i testa, kao kada pravite Panetone. Posle toga sam već sa olakšenjem mogla da nastavim sa slaganjem slojeva.:)
 
Gibanica se vrlo lepo ispekla i nije čak ni trebalo stavljati papir za pečenje, ali vi ipak najbolje poznajete svoju rernu.:) Kad se malo prohladila, sasvim se fino moglo seći i odmah je bila divno mekana, mmmmm... sve preporuke za probu!
 
Sam recept je veoma precizan i ako se odlučite da napravite celu meru možete slobodno peći u velikom plehu od rerne, dimenzije pleha su navedene u receptu.
 
 
 

45 коментара:

  1. Svaka čast ako ti je trebalo samo 1-1,5 sat za Prekmursku - meni je trebalo nešto više, računajući i pripremu :-) A imam iskustva u razvlačenju kora....
    I ja sam na pola htela da završim samo sa jednom turom slojeva, nego mi bilo žao da bacam sastojke :-)
    Kako god, mnogo ti je lepa Giba, a slike su božanstvene, prave starinske :-)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Tanja, da znas da su me te korice najvise brinule, ali na kraju sam njih najlakse napravila.:) Drago mi je da smo se upustile u ovaj poduhvat i da mozemo da razmenimo iskustva.:))

      Избриши
  2. Ovo je fenomenalno... Obozavam jabuke, cimet...

    ОдговориИзбриши
  3. E Lana svaka čast. Nisam je nikada probala i zaista je šteta jedan takav klasik ne probati.Moram recept da prosledim mami pošto je na njenoj to do listi. Mnogo lepe slike.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jelena, i za mene je ovo bilo potpuno novo iskustvo, verujem da ce je tvoja mama majstorski napraviti.:))

      Избриши
  4. Prekrasne fotke su uspjele dočarati divan okus prekmurske gibanice, jedva čekam da ju napravim!

    ОдговориИзбриши
  5. Čoveče! Ova pita mi je u glavi još od onog gostujućeg posta kod Tamare (BiteMyCake) i ne silazi mi s pameti još uvek! Odlično mi izgleda, ali je nikada nisam napravila jer mi je delovala previše komplikovano. Svaka čast!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. :) Da znas da sam se isto tako osecala kad sam prvi put procitala recept, ali zapravo je sve puno jednostavnije nego sto se cini, tako da samo naaapred!:))

      Избриши
  6. Za ovo zaista vredi namuciti se :) Slike su predivne, rado bih se posluzila jednim parcencetom :)

    ОдговориИзбриши
  7. Kod tebe uvijek sve divno ispadne, pa tako i ovo. Savršeno. priznajem da ovu gibanicu nikada nisam jela ili radila, a pitanje je i da li ću: jako puno posla za nešto što ima 100000 kalorija i toliko puno okusa. Zato nikada do sada nisam sudjelovala u Kuvarijacijama - uvijek su samo kolači, a njačešće oni koje nebi radila:)) To da bih ovu tvoju gibanicu probala - bih, odmah:)))

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Znas da sam se pitala kako to da neki recept dobije vecinu nasih glasova, a onda na kraju meseca ima tako malo radova. Priznajem da ne stignem da ucestvujem svaki put, cak i vecina recepata koji se izaberu nisu oni za koje sam glasala, ali kad god imam vremena volim da isprobam nesto novo, ova gibanica je zaista bila izazov.:))

      Избриши
  8. Lana predivno, baš dobra ideja ovako u obliku torte, nisam još vidjela spravljenu na ovaj način.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Draga Dunja, kad mi to kaze majstorica poput tebe, onda je zaista kompliment.:))

      Избриши
  9. Ova gibanica mi je jedna od najomiljenijih slastica i žao mi je što je ovaj put nisam uspjela napraviti. Kada vidim tvoju izvedbu mogu se samo oduševiti, draga Lana uistinu izgleda predobro, i prekrasno, ...., i jako bih željela da mi je samo jedan komadić malo bliže :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Draga Branka, ovo su i za mene bili novi ukusi, nisam ranije probala nista slicno, ali dopalo nam se... najradije bih ti sada teleportila jedan tanjiric.:))

      Избриши
  10. Uvijek sam bježala od kolača u kojima se mješa puno ukusa, volim ja da dominira jedan. Zagledala sam ovaj recept ali sam odustala, tačnije rečeno, uplašila sam se, već sam se vidjela kako cijeli dan ne izlazim iz kuhinje.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Draga Vela, priznajem da je priprema nesto zahtevnija nego kod ostalih kolaca, ali je vrlo izdasan slatkis i vredi svakog ulozenog truda... mozda da jednom pokusas da napravis od pola mere.:))

      Избриши
  11. Lana, prelepo! Sve si tako lepo složila, fotke baš zovu,da sjednem za stol i uzmem jedan komadič :). Puno mi se sviđa,da si je dala u okrugli kalup, mislim, da ču i ja sledeči put tako praviti (od tad je nisem više radila, uglavnom zbog dugotrajnog postupka :), a mislim, da bi možda bio vreme za ponovan pokušaj).
    Prekrasno, zaista sam vesela, da vam je tako lepo uspela :).

    Pozdrav,
    Ana

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Draga Ana, hvala punoo tebi na divnom receptu, stvarno je bio pravi izazov isprobati nesto novo, uzivali smo u finoj gibanici i novim ukusima, a dopala se i komsijama.:)) Recept je odlicno napisan, precizan i detaljan, tako da nije bilo nikakvih nedoumica, drago mi je da sam ucestvovala u ovom krugu.:)) Veliki pozdrav ti leti!:))

      Избриши
  12. Lanice majstorice prava,fotke su tako divne,ova gibanica je neodoljiva u tvojoj izvedbi,jako mi se sviđa:)

    ОдговориИзбриши
  13. Kad sam pročitala zadati recept, odmah sam odustala. Međutim za majstoricu poput tebe ništa nije prepreka, ni da napraviš ni da fantastično to uslikaš!!!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Vesna, hvalaaa puno, mozda se ipak jednom predomislis i iznenadis tvoje.:))

      Избриши
  14. Apsolutno ju obožavam!!! Jedan od najdražih kolača, tj. gibanica. Izgleda ti savršeno i jako me mami jr ju dugo nisam jela, a puno se jede u mom kraju :)))

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Draga Anja, mislima da ce se i kod nas praviti jos koji put, zbilja je vrlo ukusna.:))

      Избриши
  15. Ovaj kolač želim probati od kad ga je Ana objavila kod Tamare na blogu.ne mogu ti opisati koliko mi je žao što nisam sada iskoristila priliku. Odštampala sam recept, ali nekako nisam stigla. Ali, pravim već prvom prilikom i tu punu mer. :) Moji obožavaju ovakve kolače i znam da će se oduševiti...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Milkice, bice sigurno jos prilike da napravis, verujem da ce i tvojoj ekipi jako dopasti.:))

      Избриши
  16. Prekmurje nije tako daleko od mene, iako mi je Međimurje puno bliže, i po daljini i po tome što je sva muževa familija iz Međimurja. I ova mi je pita bliska i često ju radim..Razlika između te dvije gibanice je u nijansama, a zajedničko je to da je to vrlo vrlo ukusna, ali i teška i jako zasitna hrana kako je to nekada bilo potrebno ljudima iz tog podneblja koji su puno radili u polju i na njivama....
    Puno te pozdravljam Lana...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nado, hvala puno!:) Mislim da sam negde videla da je razlika u slojevima, Medjimurska verzija ima takodje 4 fila ali vrlo bogata, dok su ovde rasporedjeni na 8 slojeva, u svakom slucaju verujem da su obe pite vrlo ukusne, sa takvim sastojcima se ne moze pogresiti.:))

      Избриши
  17. Ti si baš uživala i napravila ju i to u obliku torte baš zanimljivo i svaka čast, volim ju jako.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Diljajla, hvala puno, nas je samo dvoje, pa bi nam puna mera zaista bila previse, ovako kad se podeli sa komsijama je taman kako treba.:))

      Избриши
  18. WOW... Stunning... divne slike,divno ti je ispala. pravila sam je davno,ali i ovaj recept moram probati. U pravu si najbolje pola mjere,jer tu količinu treba savladati. Lana pravi si majstor. svaka čast. pozdrav i sve najbolje. Vanja

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Vanja, znaci da uskoro moze da padne i repriza, drzim ti fige!:)) Puno lepih pozdrava leti do vas!:)))

      Избриши
  19. Hi, Neela, thanks and I hope you will enjoy your stay here.:))

    ОдговориИзбриши
  20. Odlično si je napravila i prezentovala! Svaka čast Lana!

    ОдговориИзбриши