субота, 4. јун 2011.

Slatko od jagoda


 
Kod nas postoji jedan lep obicaj, mada se u poslednje vreme sve vise gubi, a to je da goste koji vam dodju u kucu i koje zelite da lepo ugostite, prvo posluzite domacim slatkom napravljenim od sezonskog voca i ponudite casom vode... pa, tek onda pitate da li je neko za kaficu ili bi mozda popio nesto drugo.;))

Kako je sezona jagoda vec polako na izmaku, a uskoro ce poceti da pristize i drugo voce, iskoriste priliku da napravite ovo mirisno slatko od jagoda u kome cete uzivati u dugim zimskim mesecima. Iskusne domacice vec znaju kako sve to treba spremiti, ali mozda ce ovaj recept posluziti nekome ko tek pocinje da otkriva sve cari kuvanja.;)

Na isti nacin se moze spremati i slatko od tresanja, visanja i drugog voca i zato sacuvajte ovaj receptic... potrebno vam je samo truncica vremena, vanglica svezeg voca i nesto secera (obicno se stavlja u odnosu 1:1) i mozemo da pocnemo... ali pre toga, izvolite probajte ovogodisnje slatko od jagoda!:)


Sastojci: 1 kg jagoda, 1 kg secera

Priprema:

Jagode oprati i skinuti peteljke, sacekati da se malo prosuse. Voce staviti u vecu serpu za kuvanje slatka (koju koristimo samo za tu namenu, "crvene tufnice" su obavezne;)) i posuti kristal secerom. Najbolje je da bude samo jedan sloj voca jer ce se slatko tako pre skuvati. Sve prekriti suvom kuhinjskom krpom i ostaviti par sati na sobnoj temperaturi dok voce ne pusti sok (najbolje preko noci).


Neko dodaje i sok od limuna radi arome i da bi se voce bolje odrzalo, ali ako se fino skuva to nije potrebno, tako da limun mozete slobodno izostaviti (ja ga ne stavljam;)).

Sutradan, posto se secer vec malo otopio a voce pustilo sok, staviti slatko da se kuva. Ako je potrebno moze se dodati i pola case vode, ako nema dovoljno soka. Kad provri smanjiti temperaturu i kuvati oko 40-tak minuta na nekoj srednjoj temperaturi. Mozda ce biti potrebno da se u toku kuvanja povremeno pojaca ili smanji temperatura ako primetimo da slabo ili suvise jako vri. Slatko ne treba mesati tokom kuvanja, dovoljno je samo povremeno protresti serpu.;)


Na slikama iznad se moze videti kako izgleda voce na pocetku i na kraju kuvanja, slatko je gotovo kada voce postane lepo prozirno a sirup dobije gustinu meda (ali opet ne suvise gusto, jer ce se hladjenjem jos malo zgusnuti).

Primeticemo da se na slatku tokom kuvanja napravila pena i nju treba pazljivo skloniti kasikom kada se sve zavrsi. Slatko bi na kraju trebalo da izgleda otprilike ovako:


Sada sve treba pokriti vlaznom kuhijskom krpom (koju smo ocedili od viska vode) i ostaviti par sati dok se slatko potpuno ne ohladi. Tek posle toga moze se staviti u tegle, zatvoriti i cuvati negde na tamnom mestu.... i uzivati u malim slatkim zalogajima!;))

Napomena: ovako pripremljeno slatko se moze odrzati i par godina, ali je ipak najbolje potrositi ga u roku od godinu dana jer se stajanjem moze useceriti i promeniti boju.



Confiture de fraises

Ingrédients: 1 kg de fraises, 1 kg de sucre

Préparation:  

Lavez et équeutez les fraises. Mettes-les dans une bassine à confiture ou dans un récipient le plus large possible. Versez le sucre sur les fraises et laissez-les macérez pendant plusieurs heures  à température ambiante.

Portez à ébouillition, puis baissez le feu et laissez cuire pendant 40 minutes. Il ne faut pas mélanger pendant la cuisson. Enlevez la mousse sur la confiture, couvrez avec un torchon humide et laissez reposer pendant quelques heures. Les fraises doivent être bien translucides. À la fin, versez votre confiture refroidi dans des pots bien propres et gardez dans un endroit frais à l´ abri de la lumière.

40 коментара:

  1. Joj, ovo je divno! U srednjoj školi imala sam prijateljice čija je mama održavala taj običaj i ovdje. uvijek me je nudila slatkim, ali ja sam pojela više od jedne žličice, obično nekoliko žlica i dobro se napila vode. Obožavala sam takve dobrodošlice. Kada sam se jedne Nove godine vraćala od familije iz Bgd-a, kao posebno drag poklon nosila sam staklenku slatkog (ne sjećam se vrste). Izdržala je cijeli put, a onda je jednostavno pukal na kolodvoru u Zagrebu (bila je prava snježna mećava). Podsjetila si me na divne dane mladosti.

    ОдговориИзбриши
  2. Joj, volim taj vaš običaj i ne jednom sam tako dočekana. Moja prva susjetka je bila Srbijanka iz Kuršumlije, draga teta Smilja. Ona je taj običaj njegovala cijeli život.
    Jednom sam sa jednim prijateljem bila u Beogradu u posjeti, naravno bili smo ponuđeni slatkom, ali iz tegle, samo je za svakoga bila posebno žlica i voda. Ali, ovaj navalio na slatko, jede li jede a mi čekamo:)) Mislio je da treba sve pojesti:)
    Savršeno slatko!

    ОдговориИзбриши
  3. Slatko sam pravila nekad dok sam bila mlađa i to obavezno od svog sezonskog voća, kako smo ga retko u kući trošili, sem kad dođu gosti, prestala sam da ga pravim jer se vuko godinama po šajzu. Često sam nosila na poklon rodbini i prijateljima teglu slatka... na kraju sam odustala da ga pravim jer više ne mogu da ga ''dvorim'' dok se skuva, jer to traje i traje... a moja kičma to više ne može da podnese ;)
    Inače u slatko se stavlja limun ili limunska kiselina da bi meki nežni plodovi ostali čvrsti i zadržali oblik prilikom kuvanja... od sveg voća slatko od smokava, lubenica i belih trešanja je bilo i ostalo moje omiljeno... imalo je čaroban ukus vanile (kuvalo se sa šipkom vanile)... izvini na dugom postu, prisetila sam se mlađih dana, hehe...
    Tvoje slatko od jagoda tako divno izgleda, tako mami da dobijam želju da ga napravim ove sezone :)))

    ОдговориИзбриши
  4. Nisam neki ljubitelj slatkog ali ovo tvoje od jagoda izgleda fantastično :)

    ОдговориИзбриши
  5. Jako mi se sviđa vaš običaj, a još više mi se sviđa tvoje slatko. Jagode koje vire iz gustog sirupa naprosto mame.

    Sad si me stavila u veliku dvojbu, jer sam upravo pošećerila posljednju turu trešanja i imam namjeru kuhati. Kako sam stavljala pola količine šećera u odnosu na voće, razmišljam da li da dodam još šećera i primijenim tvoj recept.

    Ono što me je začudilo je da treba pustiti da se ohladi pa tek onda stavljati u teglice. Kod nas se uvijek stavljalo teglice zagrijati u pećnicu pa se vruće stavljalo u njih.

    ОдговориИзбриши
  6. Dragi moji, bas ste me razveselili sa vasim komentarima.;)) Mama je nekada pravila slatko od svake vrste voca kako stize, ne nesto puno ali po jednu turu sto je bilo dovoljno da se napuni par teglica...jagode su najjednostavnije za pripremu jer tu ne treba vaditi koscice, samo se operu i mogu odmah da se kuvaju. E, ali vec kod sljiva i kajsija ima nesto vise posla, jer ih treba prethodno oljustiti ili recimo kad se pravi slatko od tikvica i lubenica pa je potrebno kuvati ih u vise voda.;))

    Draga Jaco, hvala ti na dobrom savetu, eto ako neko mozda zeli neka slobodno stavi i limun... secam se da je mama stavljala kolutice limuna kad se kuvalo slatko od tresanja i jos bi ubacila par listica lezetre, pa je to tako divno mirisalo.!;)))

    Meni su najdraza slatka od jagoda i visanja, tako da samo od njih napravim par teglica, a visnje iz slatka posle koristim i za kolace, stavljam ih u korpice od cokolade.;))

    I mislim da niko nece zameriti gostu ako se posluzi i vise puta, to bi cak bio i najlepsi kompliment domacici...znaci da je slatko bilo fino!;)))

    Draga moja, za slatko od tresanja postupak je isti kao za jagode, tako da ako se odlucis secer se stavlja u odnosu 1:1 ali se u toku kuvanja mogu dodati i kolutici limuna koji ce malo ublaziti tu slatkocu. Toliko puno secera je potrebno jer je on zapravo jedna vrsta konzervansa koji nece dozvoliti da se slatko pokvari.

    Vreme kuvanja zavisi od vrste voca koje se sprema, pa ako neko voce sadrzi vise vode proces kuvanja ce trajati nesto duze...za tresnje je dovoljno 20-30 minuta kuvanja.

    Ako se recimo slatko skuva uvece, moze se slobodno ostaviti do sutra ujutru da se lepo ohladi i tek onda puniti u teglice...bez brige, na ovaj nacin radimo godinama i nece se pokvariti.;))

    p.s. to se moze jedino desiti ako se slatko ne ukuva dobro pa bude retko, onda se moze pojaviti plesan na povrsini posle nekog vremena...u tom slucaju, treba skinuti tu plesan, zahvatiti i deo slatka ispod toga, pa preostalo slatko ponovo prokuvati i napuniti ciste teglice.;))

    ОдговориИзбриши
  7. Ovaj recept mi je dosao kao narucem ! Neki dan sam trazila recept za slatko, nisam to inace nikada radila, a na kraju su moje kajsije zavrsile u dzemu.
    Sada kada je krenila sezona svega, ovo ce mi jako dobro doc.
    Hvala !

    ОдговориИзбриши
  8. Draga Branka, ovaj recept mozes slobodno koristiti za i slatko od tresanja i visanja, sve se radi na isti nacin.;))
    Za pripremu slatka od kajsija postupak je malo drugaciji, potrebno je da voce bude prethodno potpoljeno u krecnu vodu da se ne bi raspalo prilikom kuvanja, evo ovde mozes procitati odlican recept na koji nacin se sprema http://www.kutlaca.com/slatko/slatko-od-kajsija.html .;)) pozzz

    ОдговориИзбриши
  9. Dugo nisam pravila džem i slatko ali kad sam sinoć videla ovo predivno i jednostavno slatko morala sam istog momenta da se bacim na pripremanje istog !! Evo kuva seee.... :-)) Javljam rezultat ali nikako ne može da ne valja tj. može samo da "smrdi" na još hahahahaha :-))))) !! Pozdrav draga!!

    ОдговориИзбриши
  10. Jao, slatko, divno je!
    Slatko se sve manje i manje pravi, a obicaj sluzenja slatkog gostim polako odumire. Nazalost, jer je u pitanju jako lep obicaj.
    Meni je omiljeno os sljiva, ali ni jedno drugo ne bih odbila kada bi mi neko ponudio:)

    ОдговориИзбриши
  11. mignonne, ne samo što si napravila super slatko, nego imaš i pravu ćasicu za slatko da ga poslužiš. Excellent!

    ОдговориИзбриши
  12. Draga Jovana, jedva cekam da cujem kad sve bude gotovo.!;))) Nema tu nekog velikog posla koliko se mozda cini na prvi pogled, tako da verujem da ce pasti jos koja tura...pozdravljam te!;))

    Draga Ana, mislim da sam negde probala slatko od sljiva koje je napunjeno sa orasima, sto to bude dobro, mmmmm...volela bih da mogu jednom da te ugostim!;))

    Hvala Maxivida... danas smo uzivali u tvojoj pogaci sa sirom, zamalo da mi "istrci" iz kalupa, predivno testo i samo se nadam da su slicice uspele jer sam sve slikala u zurbi dok se ne ohladi!;)))

    ОдговориИзбриши
  13. Nikad slatko nisam pravila, a ni džem. Mi ne jednostavno ne konzumiramo to, i jako se retko poželimo kašičice slatkog, kojom se obično osladimo u gostima. Volela bi da ga napravim, pa da deo tradicije očuvam. Ništa lepše nego mala teglica, sa kao platnom, crvenom mašnicom kao poklon. Eto ideje, ako ga ne jedem ne znači da ne treba da ga poklanjam.

    ОдговориИзбриши
  14. Nisam očekivala da ćeš odmah odgovoriti, tako da sam napravila na svoj klasičan način, odnosno džem.

    Kako se uskoro očekuju maline, borovnice i ostali darovi prirode, da li od njih mogu napraviti slatko na opisani način?

    ОдговориИзбриши
  15. Nije da ti manjka komentara, kao sto vidim... ali i ja moram da se oglasim, kao i uvek. Fantasticno prikazano i objasnjeno nesto sto na prvi pogled laiku izgleda jednostavno za pripremiti a svako iskusan shvata kako slatko moze da "zezne" situaciju. Bravo na finim objasnjenima a slatko izgleda super. Pozdrav :)

    ОдговориИзбриши
  16. Jedna rec je dovoljna,FANTAZIJA je draga Lana!!I ja volim da spremam i slatko i dzem:))

    ОдговориИзбриши
  17. Draga Lana, ovo je fantastično. Mene "slatka" podsjećaju na moju baku koja ih je jako često radila dok je mogla, od raznog voća i ja sam to kao klinka obožavala...a obožavam i danas. Zato ti hvala na ovom predivnom i detaljnom receptu.
    I meni se slatko od jagoda čini kao najbolji izbor, tim više što treba iskoristiti ove jagode kojih uskoro neće više biti, a i nemaju koštice, nije ih potrebno čistiti. Prelijepe su ti sličice!

    ОдговориИзбриши
  18. prekrasno izgleda, i taj sirup i jagode cijele!!

    ОдговориИзбриши
  19. @Jelena, vec sam zamislila tvoju rodjendansku korpicu napunjenu teglicama mirisnog slatka.;))
    @Tamara, moglo bi se praviti i od malina, samo sto su one veoma nezne, a tu su jos i one sitne semenkice, pa mislim da je mozda bolje skuvati ih kao dzem.;))
    @Nale, slobodno ti navrati kad god pozelis...puno te pozdravljam!;))
    @Majo, eto onda mene u gostima na tvom blogu!;))
    @Tamarichka, hvala...mislim da ce i tebi fino ici pravljenje slatka.;))
    @Tamara...hvala puno!;))

    ОдговориИзбриши
  20. Ovo slatko je prekrasno, baš prekrasno !
    Ja imam slatko od jagoda koje sam dobila na poklon, a po ovom tvom receptu napraviti ću od trešanja, to nisam još nigdje probala.
    Ovo tvoje bi sa slike probala !

    ОдговориИзбриши
  21. Mnogo lepo, i slatko, i slike, i post i sve :)
    Ja slabo kuvam džemove a slatko nikako, jedino višnje ne volim da propustim jer ih jednostavno obožavam. Sad me tako mame ove tvoje jagode, možda i uspem da skuvam malo dok ih još ima.
    Veliki pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  22. Predivno, treba to napravit, svakako. Hvala ti na iscrpnom receptu.

    ОдговориИзбриши
  23. Nikad nisam pravila slatko, ali ga volim pojesti. Lana, sve pohvale na detaljnom receptu i fantastičnim mamećim slikama! Odmah cu ga zabiljeziti jer ovo moram probati napraviti dok je jos sezona jagoda i tresanja!
    Pozdrav! :)

    ОдговориИзбриши
  24. Hvala cure i obradovace me ako ovaj recept bude fino posluzio...puno pozdrava!;)))

    ОдговориИзбриши
  25. Jako dobar običaj to mi se oduvijek sviđalo a slatko još bolje.

    ОдговориИзбриши
  26. Znam za taj običaj, ali nikad ga nisam doživjela, za njega znam samo iz priča. Uvijek kad bi mi pričali o tome ja bi zamišljala da to slatko izgleda upravo ovako kao tvoje. Neodoljivo crvene boje i mirisno. :)

    ОдговориИзбриши
  27. Predivan dopis veliko hvala i s posebnim zadovoljstvom bih se posluzila Tvojim slatkom :)
    Mirise cak do Moskve :*

    ОдговориИзбриши
  28. Draga Lana, obožavam slatko od jagoda, a sviđa mi se i vaš običaj! Nadam se da ćete ga uspjeti zadržati jer su običaji dio naroda, dio onog što su nam stariji uspjeli prenijeti :)
    Obožavam slatko od jagoda,a tvoj recept mi je zaista fantastičan!!
    Predivne fotke :)

    ОдговориИзбриши
  29. Lana, nadam se da si videla ovaj post

    http://kuvarigrice.blogspot.com/2011/06/vanredne-kuvarijacije.html

    i da ćeš nam se pridružiti
    Ako si za javi mejlom Mariji da možemo da počnemo da se prebrojavamo.

    ОдговориИзбриши
  30. Hvala punoo, najvise bih volela da vas mogu lepo posluziti, ne samo ovako virtuelno vec zapravo...eto, mozda ce neko pozeleti da isproba i napravi.;))

    Draga Jelena, hvala ti puno na linku, ovog puta nazalost necu moci da vam se pridruzim, ali nadam se da cemo videti nekom drugom prilikom, ideja je svakako odlicna!;)))

    ОдговориИзбриши
  31. Baš me oduševio ovaj post,veliki sam ljubitelj slatkog,pogotovo mi je otkriće bilo slatko od lubenice,ovo od jagoda je tako primamljvio,predivno izgleda,i baš ima želju da ga probam..veliki ti pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  32. ;))) draga Nely, punoo lepih pozdrava leti i do tebe!;)))

    ОдговориИзбриши
  33. Napravila sam pre 3 dana slatko po ovom receptu, samo od 2 kg jagoda. Malo sam ga duze kuvala (oko sat i 15 min), s tim sto ga nisam ostavila da se hladi u serpi vec sam odmah izlila u tegle i onda umotala u cebad te tegle. Tako moji to rade, pa sam na kraju poslusala mamu. Problem je sto je to slatko sada jos uvek tecno, a tegle su se davnih dana ohladile.. Malo me brine to.
    Jel slatko treba da bude gusto gusto ako med ili tecnije? Ako se ja dobro secam, kada sam kao mala kod komsinice jela slatko, ono je bilo i gusce od meda.. A moje nikakvo :(

    ОдговориИзбриши
  34. Slatko treba da bude gušće, pre svega zato da bi se bolje održalo tokom godine (lakše se ubuđa odozgo ako je manje ukuvano - prosto ima manje šećera da ga konzervira). Ako je lepo na ukus i brzo se pojede (ili se čuva u frižideru) nije važno i ako je ređe.
    Pravilo je da se, u toku kuvanja, proverava da li je slatko dobro ukuvano tako što se gleda kako kaplje sa kašike - ako kaplje u mlazu onda se smatra nekuvanim, a ako kaplje kap po kap, sa različitih mesta na rubu kašike, onda se smatra ukuvanim. Ostalo je stvar ukusa...

    ОдговориИзбриши
  35. Draga Tamtamara, tek sada sam videla Vase pitanje, tako da odgovor prilicno kasni, ali nadam se da ce nekome koristiti za drugi put. Kada se sprema veca kolicina voca odjednom (kazete da ste pravili od 2 kg jagoda), potrebno je onda nesto duze kuvati a sve zavisi i od temperature na kojoj se kuva slatko, kao i koliko je soka voce pustilo, pa to moze uticati na vreme kuvanja.

    Katarina je vrlo lepo objasnila kako se moze proveriti da li je slatko dovoljno kuvano (Katarina, hvala puno na javljanju i na dobrom savetu:). Slatko bi trebalo da bude gustine meda, mada se i meni desi da neka tura ispadne tecnija, ali to nista nije strasno i samo gledajte da takvo slatko prvo potrosite, ali ako su tegle dobro zatvorene nece se pokvariti. Mozete i proveriti tegle posle nekog vremena, pa ako je potrebno skinuti plesan sa vrha i sto pre potrositi, mozete ga i ponovo malo ukuvati ako zelite.

    Eto, nadam se da ce nekome koristiti za drugi put.:) p.s. zamolila bih citaoce da mi, ukoliko imaju neko pitanje, posalju e-mail i onda cu sigurno brzo odgovoriti, a mozete ostaviti i komentar ispod najnovijeg posta jer cu ga tako pre videti.:))

    ОдговориИзбриши
  36. Draga Lanica
    Hvala ti što si objavila ovaj recept. I recept za slatko od trešanja. Mi smo danas od jutra pokušavali da napravimo slatko od jagode. Pravili smo ali nismo bili sigurni d ali je sirup ok pošto je kao med ispalo. Na kraju smo stavili u multi i napravili marmeladu ali opet smo kuvali još malčice da bude gusta jer jagode u multi izgleda da su pustile vodu.... Sad vidim kod tebe u blog da li si pravila slatko a vidim da jesi i da i tebi ispalo kao med onda kažem sad mogu i ja da objavim recept moj hahaha, kažem t ida ne misliš da sam videla recept ovde i nisam dodala link jer to ne bih. Ali tvoj post me pomoglo da nađem samopouzdanje da objavim današnji receptić.. Hvala i Laku noc i želi mda ti kažem da sviđa mi se ovo slatko od šljiva što ti ispalo žute boje, zanimljivooo i lepo <3

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Draga Demi, verujem da je slatko divno uspelo, sad cu doci da pogledam slicice. Nego, da li ste nasli sveze jagode ili ste mozda pravili od smrznutih... super je sto ces imati i marmeladu, taman za neke fine kiflice ili palacinke.:)))

      Избриши
  37. Ajoj draga lanica!!!! Tek sam sada pamtila da sam htela pravviti kiflice ali danas jela sam marmeladu od malina sto sam juce pravila, bilo je to malo!!!!! 😀 :-D a od jagode imam ali volim kiflice sa jagodom! Sveze su jagode sad su poceli da stave na policama u samoposluzi... Evo pogledaj mi smodanas pravili i drugu verziju... :-D

    ОдговориИзбриши