четвртак, 5. септембар 2013.

Londonske štangle


Jedan divan starinski recept koji je baka uvek spremala za neke svečanije prilike i praznike. Fine štanglice sa orasima koje se tope kad ih zagrizete, mirišu na limun i prepečene orahe i divno osvežavaju svojim blago kiselkastim filom od kajsija. Recept već odavno stoji u draftu, možda ćete primetiti i narcisie u pozadini, pa ćete odmah znati da sam ih pravila još proletos, ali evo nekako tek sada stiže na red za objavu.

Recept posvećujem svim našim anđelima na nebu, dragim ljudima koji možda nisu fizički više sa nama, ali zauvek su u našim mislima, najlepšim sećanjima i srcima.


Londonske štangle 

Sastojci:  160 g maslaca, 100 g šećera, 4-5 žumanaca, korica i sok od 1 limuna, 200 g brašna, 1 kašičica praška za pecivo + 1 kafena šoljica mleka (oko 75 ml)

Fil: 5 belanaca, 200 g šećera, 200 g mlevenih oraha, 50 g seckanih oraha + par kašika pekmeza od kajsija

Priprema:

Umutiti penasto maslac sa šećerom, dodati žumanaca i naribanu koricu jednog limuna. U originalnom receptu ne piše, ali može se dodati kafena šoljica mleka i sok od jednog limuna da bi testo bilo mekše. Izmešati brašno sa praškom za pecivo i pažljivo umešati u smesu.

Kalup za pečenje premazati maslacem i posuti brašnom i sipati pripremljenu smesu. Peći u prethodno zagrejanoj rerni na 180 C oko 15-tak minuta.


Izvaditi kalup iz rerne i kolač premazati finim domaćim pekemezom od kajsija. Umutiti belanca u čvrst šam sa šećerom i malo limunovog soka, pa na kraju lagano umešati mlevene orahe. Smesu rasporediti preko prekmeza i posuti sitno seckanim orasima. Vratitit nazad u rernu i peći još 15-tak minuta da blago zarumeni, za to vreme orasi će početi fino da mirišu.

Izvaditi kolač iz rerne i sačekati da se malo prohladi. Seći reckavim nožem koji smo na kratko potopili u vruću vodu, a zatim obrisali. Štanglice lepo poređati na tanjir i poslužiti uz popodnevnu kaficu.:)

Napomena:  kada pripremate smesu za koricu možete dodati i sok od jednog celog limuna, pa će kasnije imati divnu aromu kad se ispeče. U originalnom receptu piše da se koristi mast, ali baka je uvek pravila sa maslacem, tako da i vama toplo preporučujem.


Postoji jedna anegdota vezana uz ovaj recept....:)

Baka me je zamolila da joj za Uskrs napravim tanjir Londonskih štanglica. Ona odavno ne pravi više kolače, a kako je ni vid ne služi kao nekada, pre par godina mi je predala svoju svesku sa isprobanim  receptima, napisanim lepim rukopisom, na već pomalo izbledelim stranicama. Neki listovi nedostaju, odavno su istrgnuti iz sveske, drugi iskrzani pa ponovo vraćeni među stranice da obeleže nešto posebno.

Neki recepti su ispisani na papirićima, kartonskim stranicama isečenim iz kutija, kesicama vanilin šećera ili na poleđini računa iz prodavnice. Kako sam za uskršnje praznike već bila isplanirala put, rešila sam da ih napravim ranije, spakujem lepo u kutiju i zamrznem. Tako će baka moći samo da ih odmrzne za praznike.

"Tu je negde recept za Londonske štanglice, samo potraži." - rekla mi je baka pružajući svesku sa receptima.
I tako, krenem ja lepo da listam sve redom, doduše čitam samo naslove, otvaram čak i najmanje papiriće sa receptima, ali Londonskih štanglica nigde nema. Rešim da još jednom pređem sve recepte za svaki slučaj... ali od njih ni traga.
- Znaš, Mako (tako svi zovemo baku;), nema tu tvog receptića... jesi li sigurna da je baš u ovoj svesci? - mislim, možda se baka ne seća baš dobro, ipak ih je davno pravila.:)
- Ma, tu su sigurno... daj meni da pogledam! - na to će ona odlučno, i sa sveskom u ruci krene kući da je na miru pogleda sa naočarima.
Posle otprilike dva sata, zvoni telefon i baka sva srećna saopštava novosti: - Pronašla sam recept!
- Pa dobro, gde je bio, gledala sam dva puta uzduž i popreko! - sada mi već ništa nije jasno, možda su i meni već potrebne naočare.:)
- U svesci je, tu gde sam ti i rekla... samo, znaš, tamo se drugačije zovu, piše "Štanglice od oraha".:)

Sada je i meni jasno zašto nisam mogla da ih pronađem prošlog puta.:))))


Originalni recept iz bakine sveščice.:)

53 коментара:

  1. Ne bi verovala malopre sam vadila maminu svesku da ih potrazim. Bas cu uporediti recepte.Uh sad mi se kad sam videla ove tvoje stanglice jedu jos vise, pozdrav baki :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. :)) Eto, stizu u pravi cas, bice da je neka telepatija.:)) p.s. sada me bas zanima kakav je tvoj receptic, hajde pisi da uporedimo...:))kiss

      Избриши
    2. Jako slicno, razmere drugacije. Ovde ima manje jaja, vise brasna,dvesta gr brasna, 100 masti,100 secera, i razlika - soda bikarbona, odavno nisam pravila, javljam kako je ipalo, mada me malo brine tvrdoca testa.Postoji jedan nacin da proverim, idem u kuhinju :)

      Избриши
    3. Vazi, drzim palceve... ja sam u testo dodala jos soljicu mleka iako ne pise u originalnom receptu, a moze se iscediti i sok od jednog limuna.:)

      Избриши
  2. Bas se slatko nasmejala, podsetila si me na moju baku. Prelepa posveta u postu, dirnula me je jer je moja baka preminula pre par meseci, i zaista, zauvek ce biti samnom u mom srcu i mislima. A njena sveska i recepti na mom stolu. Najlepsi pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala Annabelle, bake uvek imaju posebno mesto u nasim srcima.:)) p.s. receptic je bakin, ali posvecen je zapravo mojoj drugarici, jednom andjelu koji danas slavi svoj rodjendan na nebu.... i svim nasim voljenim.:)

      Избриши
    2. Lepo rečeno :)

      ps. Napravila sam ih sinoć, i degustirala, i preukusne su. Hvala na receptu!

      Избриши
    3. :)) Jako si me obradovala, hvala puno na isprobavanju i ako je mozda ostao jos neki kolacic, videces da ce sutradan biti jos lepsi... puno te pozdravljam!:))) p.s. prijatno grickanje..:))

      Избриши
  3. divna posveta i receptić, jako volim ovaj kolačić ali još ga nisam spremala

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. :)) Ako mozda ugrabite neko slobodno popodne, mozete ih cak i zajedno praviti i iznenaditi vase francuske prijatelje.:))kiss

      Избриши
  4. Baka je jako lijepo zapisala ovaj recept, bez obzira na nesporazum oko imena :) , a ti si londoneriće super napravila. Nama ih je mama nekada često pravila i odjednom prestala tako da ne pamtim kada sam ih zadnji put jela, a baš ih jako volim, mislim da je sada vrijeme da ih i sama počmem praviti.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Sada ti mozes iznenaditi jednom tvoju mamu sa ovim kolacicima, a mislim da ce se jos nekome jaaako dopasti.:))

      Избриши
  5. A već dugo tražim dobar recept za London štangle - baš ti hvala, i tebi i tvojoj baki. He, he, to sa drugačijim nazivima - kao što je moju komšinicu nervirao naziv Najlon torta ("baš je glupo, to najlon, šta im to znači?"), pa ju je prekrstila u Torta sa čokoladnim bananama. Tako je i kod mene zavedena.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Draga Tanja, kad zavrsis sa majstorima i sve lepo sredis, bice pravo uzivanje spremati u novoj kuhinji. A to sa promenom imena mi nesto poznato zvuci, kod mene receptici obicno dobijaju ovakva imena: Dragicini stapici, Zokine kiflice, Mamina strudla i sl.:))

      Избриши
  6. Tako mi je dirljiv uvod,divna posveta..ovi starinski kolači,uvijek probude neku nostalgiju u meni,obožavam londonere,to su baš kolači sa dušom.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Draga Nely, ovi kolacici su mi nekako bas damski, za grickanje uz caj recimo u tvojoj basti.:))

      Избриши
  7. Raznežila sam se čitajući tvoj post, baka može biti ponosna na tebe i tvojim kulinarskim umećem. Volim inače kolače sa pekmezom od kajsija:) Prezentacija kao i uvjek odlična. Veliki pozdrav za tvoju baku i tebe, i hvala za recept.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala Rado na svemu, saljem ti pregrst lepih pozdrava i poljubaca!:))p.s. a prenecu i baki.:))

      Избриши
  8. Post je ( uključujući i recept, i slike i anegdotu ) jednostavno rečeno savršen ! Ove štanglice su kolač koji moja baka nikad nije pravila iz nepoznatog razloga, ali od kad sam ih ja otkrila, tražuckala sam savršen recept jer mi se dopadaju. Nisam stručna da ocenim po sastojcima ali tebi verujem bespogovorno, ide na posebno mesto u svesci :-).

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Draga Tajana, hvala ti... kolacici se vrlo lako prave i ako ti iskrsne neka zgidna prilika, slobodno ih napravi, znam kome ce se jos sigurno dopasti.;)) kiss

      Избриши
  9. I mi ih volim ali ih odavni nisam pekla ali ti neki stari kolačići su uvijek in.
    Posveta prelijepa.

    ОдговориИзбриши
  10. Mnogo volim ovaj kolač. Prva slika je baaaš lepa...ima pričicu....

    ОдговориИзбриши
  11. Vidim da u originalnom receptu pise mast, da li je ona bolja od putera za ovaj kolac? I koliki je pleh u kom ste pekli??

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Da, u originalu se sprema sa mascu, ali baka je uvek pravila sa maslacem, mada mislim da ne bi smetalo ni da se drzimo originalnog receptica, kolacici ce onda biti samo jos prhkiji.:) Pleh je dimnzija 17x30 cm, dodacu i napomenu uz receptic.:)

      Избриши
  12. Moja baka i mama su volele ove štanglice, spremale ih za praznike i nikada nismo bili bez njih. Imam ih u svesci zapisane, ali nikada ih nisam pravila jer ih moji ne vole a ja ne smem :( Sećam se njihovog oduševljenja ovim kolačem i tvoj me post podseti na drage osobe kojih više nema....

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Draga Jafi, cini mi se da se nekada puno lepse i jednostavnije zivelo, sada se ponovo vracamo tim dobrim starim, proverenim recepticima.:)) Saljem ti punooo lepih pozdrava!

      Избриши
  13. Oh, sjecam se ovih stangli...Mislim da ga imam negdje zapisanog u mojoj prvoj svesci recepata. Divno stilizirana prva fotografija!

    ОдговориИзбриши
  14. Ovo je jedan od prvih kolača koji sam pravila. Srvarno je ukus bez putera i limuna lošiji ali i u maminoj svesci napisan sa mašću.

    Obožavam tvoje recepte sa pričom. Uvek je to nešto što zagreje dušu!

    Gric :-)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Eto, a ja sam ih tek nedavno premijerno napravila, do sada smo ih uvek grickali kod bake.:) p.s. sve nesto mislim da su nase mame prepisivale iz iste svescice.:))

      Избриши
  15. Volim ih baš! Jedan od omiljenih kolača zauvek :)
    Pozdrav za baku i tebe!

    ОдговориИзбриши
  16. A da london štangle... Ranije su se stalno pravile, a sada ne pamtim kada sam ih jela.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Dragi komsiluk, zovem te sledeci put kad ih budem pravila, a obavezno da povedes i tvoje male slatkice.:))

      Избриши
  17. Mi ih zovemo Londonerice, preeeekrasan pravi domaći kolačić :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. :)))) Bas pravi damski, za grickanje uz neki fini vocni caj u kasno letnje popodne... ili uz toplu vatricu u kaminu dok napolju veju pahuljice:))

      Избриши
  18. Baka rules! Nemam drugih reci! Kolacici su mi poznati, mora da su ih mama, baba, jedna od tetki ili ujna nekad davno pravili. Dobra ideja da se obnovi gradivo.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. :)) Lepo je da se nekada podsetimo sta su nase mame i bake pravile, ti recepti su uvek dragoceni i sem toga sto su vrlo ukusni, imaju posebnu sentimentalnu vrednost jer su bili deo naseg detinjstva.:))

      Избриши
  19. Ah, te naše bake! Baš lepa priča Lana :) Nama nana nije pravila kolače, jednostavno nije umela, ali je bila majstor za hlebove i pite, a druga, zvali smo je Majka je umela sve i svašta ali ove kolače ne pamtim da sam jela, niti sam ih ikada pravila. Svidja mi se recept!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Bake su nezamenljive, a njihovi receptici nas uvek vrate u detinjstvo i miris toplog doma.:))

      Избриши
  20. Jako ih volim i ima različitih kombinacija (orasi, lješnjaci, čokolada)...samo su jedne bake...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. To mi je zanimljivo, nisam ih nikada probala sa nekim drugim kostunjavim vocem, sada si mi dala lepu ideju.:))

      Избриши
  21. I ja ih po originalnom babinom rukopisu pravim s mašću,i izgledaju skoro kao tvoje,savršeno. Hvala na lepom podsećanju da ih nisam dugo pravila...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Mogu se praviti i sa mascu, onda budu divno prhke i mekane su cak i posle nekoliko dana.:)

      Избриши
  22. Srecna vam nova godina i sve najlepse vam zelim u njoj.. jos puuuno lepi recepata koje cemo mi isprobavati i uzivati u njima. I jedno veliko hvala na ovom receptu, vratili ste me u detinjstvo :) Pravila sam ga sad za praznike i ispao je bas onakav kakvog ga se secam. Jos jednom veliko hvala i sve najbolje..

    ОдговориИзбриши
  23. Draga Majo, hvala puno na lepim zeljama i drago mi je da je receptic fino posluzio.:) Saljem veeeeliki pozdrav i puno poljubaca sa zakasnjenjem.:)))

    ОдговориИзбриши
  24. Srecni praznici! Predivan kolac! Bio je jeda od novogodisnjih kolaca ove godine i prvi je pojeden mada sam pravila 5 razlicitih sitnih kolaca i tortu. Prepisala recept u moju svescicu a ako nemas nista protiv imam namjeru da ga objavim i kod mene na blogu jer nam se mnogo sidio. Imala sam ja i prije neke moje recepte ali ovaj tvoj mi je mnogo bolji od njih.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Draga moja, hvala na lepim zeljama i naravno da mozes objaviti receptic, zato je i napisan i drago mi je da su vam se dopali kolacici.:) Puno poljubaca i sve najlepse u Novoj!:))

      Избриши
  25. Pravila sam kolac po ovom receptu I uspelo mi je...evo, opet danas pravim.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Divnoo, hvala puno na javljanju i drago mi je da je receptic tako popularan.:)) Saljem lepe pozdrave!:))

      Избриши