недеља, 16. септембар 2012.

Bakin pasulj iz rerne



Recept koji me uvek podseti na baku i koji je tako ukusan kada ga ona pripremi. Secam se da sam jednom prilikom, proslo je dosta godina od tada, stajala pored nje sa sveskom u ruci i belezila svaki korak i jos ga cuvam u svesci. Sada ga pravim po istom receptu, ali mi je uvek ukusniji kada ga probam kod bake.:)

Mozda je to zbog toga sto baka sprema u posudi od pecene gline, a mozda i zato sto sam jednostavno navikla na taj ukus. Kasnije sam uporedjivala sa slicnim receptima, ali nisam videla da se ovako radi, pa zato belezim ovde, ako mozda neko bude zeleo da isproba na ovaj nacin.:) Poseban smek mu daje preliv od mlevene paprike koji se dodaje na samom kraju i zbog toga kasnije dobije divnu boju.:))



Sastojci: 2-3 solju pasulja tetovca, 1 vezica zeleni, 2 vece glavice crnog luka, 1 kasika brasna, 1 kasicica mlevene zacinske paprike, 1-2 suve paprike, so, biber,

Priprema:

Pasulj ocistiti, preliti hladnom vodom i ostaviti tako da prenoci. Sutradan staviti da se kuva, prosuti prvu vodu kad provri i sipati novu, vrucu vodu. Dodati zelen kao za supu (1 crni luk, 2-3 sargarepe, kolutic celera, koren paskanata i persuna, 1-2 cesnja belog luka, list lovora, nekoliko zrna bibera) i kuvati na laganoj temperaturi oko 1,5 -2 h, posoliti tek kad pasulj omeksa.

Na ulju proprziti 2 glavice sitno seckanog crnog luka (moze se dodati i praziluk u sezoni), dodati 1 kasiku brasna i 1 kasicicu mlevene paprike (slatke ili ljute). Kratko proprziti, pa dodati skuvani pasulj i malo tecnosti u kojoj se pasulj kuvao. Polovniu pasulja izgnjeciti viljuskom, a drugu polovinu ostaviti u zrnu. Probati i dodati jos malo soli ili vegete po ukusu.

Ako volite suve paprike, mozete napuniti par komada sa pripremljenim pasuljem i staviti odgore radi lepse arome. Mozete dodati i koju sniticu slanine ili parce kobasice, mada je fino da ostane i samo ovako. Kad ste to sve zavrsili, ostao je jos samo jos jedan mali dodatak koji ce dati poseban smek.

Na 2 kasike ulja proprziti 1 kasicicu mlevene paprike i preliti preko pasulja. Posuti prstohvatom brasna, tek toliko da bi se uhvatila fina korica, pa sve staviti u rernu da se zapece oko 20-tak minuta.


Napomena: pasulje je posebno ukusan ako se priprema u zemljanoj posudi, a ni malo suvog mesa koje se doda prilikom kuvanja nece "pokvariti" ukus... prijatno!:)

19 коментара:

  1. Divno što si zabeležila recept. Koliko je samo takvih divnih zapisa ostalo izgubljeno. Liči na prebranac ali nije. Ovo gnječenje zrna mi se naročito dopada. Beležim!

    ОдговориИзбриши
  2. Krasan stari recept! Već odavno želim lijepu zemljanu posudu, samo ne znam gdje ovdje kod nas da nabavim...:(

    ОдговориИзбриши
  3. @ Jelena, u pravu si, vrlo je slican prebrancu i razlika je mozda samo u detaljima. Eto, mozda ce neko voleti da uporedi sa receptom po kome obicno pravi, pa nove ideje uvek dobro dodju, sem toga vrlo je ukusaaan!:))
    @ Tanja, to je najbolje nabaviti na nekom sajmu ili slicnoj manifestaciji, mozda kada sledeci put dolazis ovde, samo javi pa da se nekako organizujemo.:))

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Каше се : соли ‘под прстима’
      Та ‘прстохват’ ме подсећа на : около кућно водо пишкало,

      Избриши
  4. Odlican recept. Toliko lijepo izgleda i slazem se da zemljana posuda igra veliku ulogu kod izrade ovog jela.

    ОдговориИзбриши
  5. Volim maneštru na 100 načina a i ovaj je jako dobar a treba i nabaviti zemljanu posudu.

    ОдговориИзбриши
  6. Prvi uslov ukusa imam ispunjen - glinenu posudu:-))) Nije iz Leskovca već iz Zlakusa na putu za Zlatibor. Oni svoju grnčariju trenutno brendiraju, stvarno je da se raspametiš šta sve prave. Imaju čak i posude za tažin.

    Moj otac je uvek tražio da se pasulj ovako kuva. Pošto je za nas to bilo prejako, mama mu je uvek posebno pržila mast i alevu papriku da prelije sebi. Brrr. Nisam nikad gnječila pasulj ali kad ga budem pravila na ovaj način hoću sigurno. Odličan recept!

    Pominješ da punite i parpike pa u taj pasulj spuštate. Fenomenalno! Na sušaču za veš sam osušila paprike i to kupljene od Leskovčana na Zemunskoj pijaci. Osušim ih delimično, odsečem peteljke, pritisnem ih malo i tako skalupljene ih stavim u zamrzivač. Mnogo su mi bolje nego one sasvim osušene. Nažalost uhvatila sam zadnja dva kilograma. Ako kod tebe još uvek mogu da se nađu te za sušenje, obavezno probaj.

    ОдговориИзбриши
  7. U potpunosti se slažem da jelo koje je baka radila nikako ne može biti isto jelu koje mi napravimo. Fali onaj tajni sastojak a to je ljubav bake prema unučici i obrnuto. Koliko ima takvih jela ...
    Ovaj prijedlog za pripremu fažola mi je jako zanimljiv, kod nas se ne priprema ništa slično.

    ОдговориИзбриши
  8. Ako nešto volim onda su to jela od graha,i ovo je predivan starinski recept i potpuno te razumijem kada je u pitanju ukus koji je neponovljiv iz bakine kuhinje:)

    ОдговориИзбриши
  9. baš krasan recept! najbolji su ovi koji imaju posebnu sentimentalnu vrijednost :)

    ОдговориИзбриши
  10. ja mislim da je ovo onaj tip jela koje kad pojedes, fino sjednes, dignes noge i kazes - e sad mogu umrit!

    ОдговориИзбриши
  11. Volim taj starinski zapečeni grah kako se nekada radio, sa slaninom ili kobasicom, što se već nađe..Po meni je to prava zimska poslastica, a kako nas je osvježilo ovih dana, znam da odlično paše...

    ОдговориИзбриши
  12. Drugari, nadam se da ce doci na red za probu, sad kad je ovako naglo zahladilo treba nam nesto toplo da se ugrejemo.:))
    @ Vesna, nisam nikada sama susila paprike, kod nas ima tih vec gotovih, pakuju ih po 10-tak komada, pa onda obicno uzmem vezicu-dve i dugo mi traju.:) Ali ovo je super ideja za susenje, ako uspem da nabavim isprobacu, a kako ovde stalno duva vetar nece im dugo trebati da se osuse.:))

    Puno vas sve pozdravljam i zelim toplu, ususkanu i jesenjim tonovima obojenu nedelju!:))

    ОдговориИзбриши
  13. I kod nas se pasulj ovako sprema sa zaprškom, da bude veoma gust, s tim što u njega obavezno idu sušene svinjske kobasice, koljenica ili rebra. Sušena paprika punjena sa pasuljom- odlična ideja !

    ОдговориИзбриши
  14. E ovo je hrana. Sad kad imam Leskovacku glinenu posudu...mmm...pravice se ....

    ОдговориИзбриши
  15. Koja divota....slavonci slicno rade papulu,no to nije to,samo je slicno.
    U zimskom periodu dok su roditelji bili oboje zivi,tata je volio jesti zgance/pura/palenta ali od domaceg kikuruznog brasna,koja bi se na kraju prelila isto ovako ugrijanom masnocom i crvenom paprikom,cak bi bilo dobro ako bi se malo i pasulja naslo da napravi jelo ukusnije....to nisam volila da jedem ,tada jer mi je bilo nekako premasno a sada bih rado probala .

    ОдговориИзбриши
  16. Predivan starinski pasulj, slično pravim prebranac ali bez dodatka zeleni (obavezno stavim i beli luk). A svakako je posebno ukusan kada se sprema u glinenoj posudi (ja sam sa juga) i to sam uvek jela, kad sam bila dete i odlazila u selo kod babe i dede. Ja sam pokušavala da osušim paprike ovde u Požarevcu (imam slike na mom blogu, ali to nije to, verovatno zbog samog podneblja...

    ОдговориИзбриши
  17. Ovaj grah super izgleda ! Moram priznati da ga ovako pripremljen baš i nisam puno jela, ali recept mi je odličan i baš me mami na koji zalogaj. Kod bake su okusi uvijek nekako bolji, koliko god mi tražili razloge tome, kod bake je jednostavno kod bake :)

    ОдговориИзбриши