понедељак, 21. јануар 2013.

Rustični hleb (koji se ne mesi)



Kad sam prvi put, na FB-u kod naše drage Marijane Jeličić, videla sliku ovog hlepčića koji se ne mesi, oduševila sam se rustičnom, raspuknutom koricom koja je tako divno izgledala i samo sto nije  zamirisala preko monitora, odmah sam rešila da ću ga napraviti prvom prilikom.

Et voilà... radi se zapravo o klasičnom hlebnom testu koje se premesi par puta i ostavi duuuugo da stoji, kod mene je to bilo par sati preko noći i čini mi se da je to sasvim dovoljno. Hlepčić napravljen na ovaj način ima divnu hrskavu koricu koja fino pucketa kad je grickate, kao da je ispečen ispod sača. Pravila sam prema ovom receptu ovde, i ako ga možda već večeras zamesite, sutra ćete uživati u ukusnom hlepčiću za ručak.:)


Sastojci: 500 g mekog brašna, 1 kašičica soli, 25 g (može i manje) svežeg kvasca, oko 3 dl tople vode

Priprema:

Razmutiti kvasac u pola šolje tople vode, dodati 1 kašičicu šećera i brašna. Ostaviti  na toplom dok ne ispuni šolju. 

Za to vreme izmešati brašno i so, dodati pripremljeni kvasac i sipati vode koliko je potrebno da se zamesi glatko testo, ako se lepi za ruke dodati jos malo brašna. Pokriti sve folijom i ostaviti testo da stoji tako u činiji 12-24 h (dovoljno je i 8 h preko noći).



Sutradan  testo prebaciti na radni sto posut brašnom i samo malo rastanjiti rukama. Preklopiti levu i desnu stranu testa prema sredini, a zatim i gornju i donju stranu isto tako prebaciti, pa sve preokrenuti na donju stranu. Staviti u dublju šerpu koju smo prethodno obložili papirom za pečenje, pokriti kuhinjskom krpom i ostaviti jos 2 h, negde na toplom mestu da raste.

Rernu dobro zagrejati, hlepčić poklopiti poklopcem (ili nekim tiganjem) i peći na 220 C oko 30 minuta. Zatim skloniti poklopac i peći još 15-tak minuta dok ne dobiju finu rumenu koricu... prijatno grickanje!:)

Napomena: hlepčić možete zamesiti i sa suvim kvascem, 1/4 kašičice bi trebala da bude dovoljna za ovu količinu brašna (hvala Roman Tales i našoj Pomoravki na svim korisnim savetima :), slobodno podelite vaše utiske i javite nam kako su hlepčići uspeli ako ih budete pravili.:))


(za doručak, sa medom i puterom... uz šoljicu bele kafe, bon appétit!:)

46 коментара:

  1. E definitivno mi misli citas as ovim tvojim postovima! Prvi put sam ovako trazila recept za danski keks i pojavi mi se tvoj post sa kaksom u readeru a sad razmisljam da umijesim neki hleb nocas za sjutra i pojavi se ovaj post e nemam rijeci

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. :))) Da znas da mi je sad vec nesto sumnjivo, hihihi... salim se, ovaj recept mi stoji vec neko vreme u draftu, pa nikako da ga objavim, a pravila sam ga vec ne znam koliko puta od tada. Eto, bice mi drago ako se sutra nadje i na vasem stolu, saljem vam svima puuuno lepih pozdrava, mah-mah!:)))

      Избриши
  2. Obožavam koricu koja nastane ovakvim pečenjem u poklopljenoj posudi. Odlično izgleda!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Tamara, izgleda da je stos upravo u tom pecenju pod poklopcem, nijedan drugi hlepcic ne dobije takvu koricu, ma najradije bih samo nju grickala.:))

      Избриши
  3. Gledala sam neke recepte za ovaj tip hleba, čak sam jednom i probala, ali ni izdaleka testo nije bilo ovako kompaktno, već neka žitka, lepljiva masa. Sad gledam ovaj tvoj savršeni hlepčić i moram da ga probam, nego mi kasno da sada mesim - sutra ću :-)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Mozda samo treba dodati jos malkice brasna, meni se isto ucinilo da ce biti suvise mekano kad sam ujutru otkrila ciniju, ali zapravo testo je samo naraslo do vrha, jedva sam docekala da se ispece... javi kako je uspelo ako budes radila.:))

      Избриши
  4. Nema ništa ljepše nego kad u kuhinji zamiririši pečeni kruh. Vani snijeg i hladno, a za stolom topli čaj, ovaj tvoj kruh, neka fina pileća pašteta, a može i neka slatka kombinacija. Radim ga barem jednom tjedno, u zadnje vrijeme nam je hit fokača od tog tijesta s pečenim crnim maslinama i onda fino umačemo u domaće mlado maslinovo ulje. Divno ti izgleda kruh, a posebno pohvala za tutorial, često u receptima piše preklopi kao pismo, kakvo pismo? Zato pohvala majstorice!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Draga Dunja, vec sam zamislila celu scenu sve sa pahuljicama koje promicu napolju, hvala ti.:))

      Избриши
  5. A da, svi smo pravili onaj No knead bread kod koga je testo žitko i koga trebaš da istreseš u dobro zagrejanu posudu pa poklopiš. Malo je pipavo a ova varijanta je znatno lakša. Znači posuda keramička sa poklopcem bi mogla?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Draga Jelena, moracu sada da isprobam i taj hlepcic koji spominjes, izgleda da sam jedna od retkih koja ga jos nije pravila.:)) Sad me bas zanima u cemu je razlika, a mozes slobodno peci u keramickoj posudi, ja sam u obicnoj serpi koju sam poklopila drugom tepsijom, posto je rerna vec bila zagrejana.:))

      Избриши
    2. Lana, evo kod mene možeš videti izvođenje po Dajaninom receptu, a ima i linkova originalnog iz NY Times-a. Taj recept se širio netom kaoo vatra samo je sasvim drugačiji i pipaviji.
      http://foodforthought-jelena.blogspot.com/2011/05/damski-krem-sir-i-dajanin-no-knead.html

      Избриши
    3. Super ti je hlepcic, upravo dolazim sa tvog bloga, bas cu jednom probati da napravim tako, hvala ti na linku.:))

      Избриши
  6. Išla sam gledati recept po kojem si radila jer mi nikako nije jasna količina od 25 gr kvasca. Jesi sigurna da nisi mislila na 2.5 grama svježeg kvasca? Naime, dugotrajno dizanje se koristi uz minimalno moguću količinu kvasca, nema logike staviti punu količinu kvasca, k tome mlačnu vodu i šećer i onda ostaviti da se diže toliko vremena.
    Pečem kruh s dugotrajnim dizanjem unazad dvije godine, isprobala sam sve moguće vrste brašna, uopće ne kupujem kruh, pogotovo ne kada sam u Hrvatskoj, tako da ti 100% garantiram da je dovoljna količina kvasca od 1/4 čajne žličice suhog kvasca, što bi odgovaralo količini od 3 grama svježeg. Nema potrebe za šećerom, soli stavi po ukusu, moj kruh je uvijek manje slan, a najbolje bi bilo koristiti prokuhanu odstojalu vodu, ohlađenu na sobnu temperaturu ili vodu iz boce (pogotovo ako u vodi iz slavine ima previše klora).

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Draga Roman Tales, hvala puno na tako isrcpnom objasnjenju i na svim korisnim savetima iz prve ruke, moram priznati da nisam koristila puno suvi kvasac, nekako sam navikla da radim sa svezim, pa sam tako po navici stavila pola paketica (25 g) na 500 g brasna, uvek dodam i malkice secera ili meda. Probacu da sledeci put stavim manje, jos bolje ako ne treba tako puno, sad sam bas znatizeljna da isprobam.:) Da li hlepcic onda mozda ostavis nesto duze da stoji, hoce li mu biti dovoljno tih 8 h preko noci, pogotovo sto kad nas nije bas tako toplo u stanu... u svakom slucaju, javljam utiske napravim.:))

      Избриши
    2. U nedjelju sam umijesila kruh negdje oko 9 ujutro, već u 17 sati je bio spreman za preslagivanje. Ljeti kada umijesim kruh u Hrvatskoj uvijek čekam jeftinu struju navečer za pečenje, pa ponekad da spriječim da se kruh "predigne" stavim u hladnjak da ga zaustavim.
      Najbolje je da si isplaniraš kada misliš kruh staviti u pećnicu i onda na osnovi toga izračunaj da ga umijesiš 12 sati prije. Ja mijesim od kilograma brašna i onda mi je jedan takav kruh dovoljan za tjedan dana, nije najsretnije rješenje, ali 3/4 zamrznem i onda vadim po potrebi ... skupa mi struja, pa radi uštede.
      U hladnijem prostoru mislim da će ti oko 10 sati dizanja biti dovoljno, važno je samo staviti smjesu na mjesto gdje nije izložena udarima hladnog zraka.
      Svima koji su ikada pokazali volju za pečenjem kruha uvijek od srva preporučam da probaju pečenje u vrućoj zdjeli i s dugotrajnim dizanjem - nakon takvog kruha prođe te svaka želja za kupovnim :-) Meni je to postala takva rutina da uopće to ne doživljavam kao obavezu, umijesim rano ujutro dok mi zavrije voda za čaj, navečer prije spavanja kuća mi zamiriši po svježem kruhu.

      Избриши
    3. Roman Tales, jell to onaj hleb koji s ene mesi koji je lepljiv i zahteva rukovanje sa krpom i prebacivanj u vrelu posudu ili ovakav Lanin koji se premesi?

      Избриши
    4. moj kruh se mijesi, radim s različitim tipovima brašna, ali okvirno je recept, ako se radi s bijelim, 1 kg brašna, 700 ml vode, žlica razom soli, 1/4 žličice suhog kvasca. Za integralni, raženi i kukuruzni imam recepte do kojih sam došla isprobavanjem, spajanjem različitih metoda, ali zajedničko je uvijek pečenje u vrućoj zdjeli. Kruh se umijesi i ostavi poklopljen da se diže (ovisi o temperaturi ambijenta, od 8 - 12 sati. Kada se smjesa digne, samo ju razvučem rukama kao da hoću raditi pizzu, preklopim i ostavim da se diže na pobrašnjenoj krpi još sat do dva.

      Избриши
    5. .....ako smem da dodam na ovu temu, pošto redovno pravim hleb sa suvim kvascem, a pravim i ovaj hleb sa njim, za ovu količinu testa dovoljno je 5 g suvog kvasca, ja pravim ovaj hleb, samo brzu verziju, ( pogledaj moj komentar na donjem delu postova ) i za 675 g brašna upotrebim 7 g kvasca i moje testo ne stoji uopšte preko noći, dok kad pravim ostale vrste hlebova na svakih 500 g brašna koristim takođe 7 g suvog kvasca... ne znam da li postoji razlika u suvom kvascu između Kanade i područja ex YU. Topli pozdrav

      Избриши
    6. Drage moje, hvala vam puno na ukljucivanju i razmeni iskustva, ovakvi saveti su zlata vredni, stavicu i malu napomenu uz receptic da se moze praviti i sa manje brasna, ovih dana jednostavno ne stizem nista da napravim, ali valjda cu za vikend ugrabiti malo vremena... slobidno napisite sve sto mislite da je vazno, to nam svima koristiti za kasnije.:))

      Избриши
    7. Nem razlike u suhom kvascu između kanadskog i europskog, jedino ako se ne koristi instant dry yeast, koji bi odgovarao Dr Oetker garant suhom kvascu.
      Poanta pečenja kruha u zatvorenoj zagrijanoj posudi je minimalno moguća količina kvasca. Koristim one žličice za mjerenje i odmjerim 1/4 čajne žličice, što je niti 1 gram suhog kvasca (standarno se vrećice pakiraju na 7 gr). Kada se kruh peče u zatvorenoj posudi zadržava se para koja se stvara pečenjem što kruhu daje više vremena za dizanje jer se korica ne stvara tako brzo kao kod klasičnog pečenja. Ovakav kruh s mainimalnom količinom kvasca je daleko lakši za probavu.
      U počecima, dok sam još tražila koji recept mi je najbolji, probala sam na ovaj način ispeći i kruh s normalnom količinom kvasca i rezultat je također bio pristojan, ali preporučljiv samo ako se baš nema vremena, kada ti kruh treba u kratkom vremenu.

      Избриши
  7. Obožavam ovaj hleb. Ključ i jeste u stajanju i stvarno se isplati čekati satima i satima. Mada, uvek ga zamesim uveče pa u suštini to veliko čekanje prespavam :) Odlično ti je ispao. ja sam ga pravila i od integralnog brašna i isto je divan.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Milice, meni su ti integralni hlepcici bas fini, mogla bih samo tako da ih grickam, u stvari najcesce ih poruckam i sama jer moji vise vole varijantu bez puno semenkica i crnog brasna... tako da meni ostane vise.:))

      Избриши
  8. i ja ga volim, jedno vrijeme sam ga često radila, sad nisam već dugo, krasno ti je ispao!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Tamara, potpuno te razumem, mi smo ga isto jedno vreme pravili skoro svaki dan, pa sada samo odrzavamo tempo.:))

      Избриши
  9. Super izgleda. a tvoje slike uvijek dodaju neku posebnu čar,svakom receptu. Nisam nikad pravila ovakav hljebić,možda probam jednom. pozdrav,Vanja.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Vanja, probaj svakako jednom da napravim tvojima, eto vidis koliko je meni vremena samo trebalo da ga isprobam, doduse nije me trebalo puno nagovarati.;))) mah-mah!

      Избриши
  10. Predivno izgleda. I ja sam pravila nesto slicno i stvarno je ukusan. Ovdje ga zovu najbolji kruh na svijetu :)

    ОдговориИзбриши
  11. A je li može pekač? Taj poklopac ne treba da dodiruje tijesto ili treba?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Vela, moglo bi u pekacu, poklopac ne bi trebao da dodiruje hleb, bolje je kad ima malo prostora da vazduh struji i da hlepcic moze lepo da naraste u toku pecenja.:))

      Избриши
  12. Izgleda prekrasno. Mislim da ne postoji ništa ljepše od pripremanja tijesta i vrućeg kruha. Meni je inače najdraži kukuruzni pa ga i najviše spremam, pogotovo kad sam izračunala troškove kupovine i pripreme kruha, jednostavno nema smisla kupovati kad od provjerenih sastojaka možeš dobiti čistu ljepotu... :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Draga Anja, slazem se u potpunosti sa tobom, moram ipak priznati da domaci hleb ne pravim tako cesto, ali nekada se bas uzelimo i onda ga pravim par dana zaredom, pa tako u krug.:))

      Избриши
  13. Jedno vreme smo bili skroz navuceni na ovaj hleb. Pravili smo po slicnom receptu, ali stvarno sa jako malo kvasca.
    Predivno ti izgleda...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala, Milkice... nikako da stignem da ga napravim sa manje kvasca, ovih dana sam bas bila u nekoj guzvi, ali nadam se da cu isprobati za vikend, na "to do" listi su mi i neki tvoji fini recepti.:))

      Избриши
  14. kruhić je predivan ali, ja nemam mjere kada je domaći kruh u pitanju. ali, najviše volim miris tek pečenog kruha u kući. to su pravi mirisi djetinjstva.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Snjezo, u pravu si, nista se ne moze meriti sa mirisom domaceg, tek ispecenog hleba, mislim da retko ko moze tome odoleti.:))

      Избриши
  15. Ovo moram da pobam, ali sa integralnim brasnom...da li ce zahtevati da povecam kolicinu vode?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Draga Mirjana, tesko je to ovako reci ali videcete vec kad budete zamesili testo, pa slobodno dodajte jos malkice vode ili brasna ako treba, vazno je samo da se ne lepi za ruke.:))

      Избриши
  16. Pravim ovu vrstu hleba ali brzu verziju, koji ne stoji preko noći da naraste, kad imaš vremena pogledaj i moje verziju pod Brzi hleb koji se ne mesi, rezultat je isti samo sa mnogo manje vremena.Inače ovaj hleb sam ranije pravila, dok nisam otkrila ovu drugu verziju i zaista je divan hleb.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Draga Zorice, potrazicu tvoj receptic, to je bas zgodno ako ne mora tako dugo da stoji, a sem toga volim uvek da isprobam nesto novo, hvalaa ti.:))

      Избриши
  17. Izgleda da sam ja jedna od rijetkih koja no knead kruh još nije pravila, toliko puta sam nailazila na recept(e), zabilježila pa nikako... Sad gledam tvoju izvedbu, gledam tu divnu koricu, i nema mi druge, preko vikenda ima da zasučem rukave ;) Krasota!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Tanjuska, ne brini, i sama sam tek nedavno prvi put napravila taj hlepcic, a gledala sam ga ne znam koliko dugo, hihihi... jedina mana je sto mu je tesko posle odoleti.:)))

      Избриши
  18. Super izgleda, mora da je izuzetno ukusan. Ja inace obozavam domaci hleb, pa cu gledati da i ovaj uskoro napravim. Inace, ceka te jedna nagradica na mom blogu. Pozdrav!:)

    ОдговориИзбриши
  19. Одговори
    1. Draga Oli, drago mi je da je receptic uspeo, hvala puno na javljanju i lepim utisicima!:)) Veliki pozdrav!:)

      Избриши