недеља, 24. фебруар 2013.

Kuhinja Bliskog Istoka: Humus i Falafel

 
 
Danas se na kratko selimo u kuhinju Bliskog Istoka a ne meniju nam je nešto veoma ukusno, napravićemo orijentalne ćuftice i namaz od leblebija. Već neko vreme razmišljam o tim receptima i konačno sam rešila da ih isprobam, nećete verovati koliko mi je samo vremena trebalo da nabavim leblebije ili naut. Kad god bih pitala u nekoj prodavnici zdrave hrane, odgovor je bio otprilike svuda isti: "Imali smo ih ranije, ali ih više ne nabavljamo jer se retko traže." Čak je i naša Tanja (Opasna) htela jednom prilikom da mi pošalje, ali nisam želela da je maltretiram samo zbog toga.:)
 
I tako pre neki dan, dolazi chef sa pijace i kaže kako je u novootvorenoj radnjici našao leblebije i pruža mi kesicu (uvoz iz Turske:) jer zna koliko sam ih tražila svuda po gradu. Obradovala sam se kao da sam dobila tablu najfinije čokolade!:))) Rešila sam da ih odmah sve iskoristim, pa sam malo potražila recepte na netu i odlučila sam se za ova dva:
 
Humus - namaz od leblebija
 
 
 
Recept sam pronašla kod Miroslava na blogu Iz moje kuhinjice i veoma sam zadovoljna kako je sve uspelo na kraju, nije uopšte komplikovano za pripremu a ukus je fantastičan. Možda se nekome neće svideti kad proba prvi put, ali ukus se kasnije uvek može doterati začinima. Veoma je izdašno i imaćete nekoliko dana fini namaz uz hlepčiće.:)
 
Sastojci: 200 g sirovih leblebija, 1 crni luk, 1 list lovora + sok od 1/2 limuna, so, biber, 50 g tahini paste (od susama), 2-3 čena belog luka, malo maslinovog ulja, mlevena paprika
 
Priprema:
 
Leblebije potopiti i ostaviti u hladnoj vodi preko noći. Sutradan sipati novu vodu, dodati jednu glavicu crnog luka i list lovora, pa sve zajedno kuvati oko 40-tak minuta dok zrnca ne omekšaju. Leblebije ocediti ali ostaviti deo tečnosti u kojoj su se kuvale za kasnije.
 
Staviti leblebije u blender, dodati tahini, malo soli i bibera po ukusu, limunov sok, beli luk i par kašika ulja. Sve lepo izmiksati, povremeno zaustaviti mikser i skinuti smesu koja se uhvatila na stranicama miksera, pa nastaviti dok se ne napravi fina pasta. Dodati i malo tečnosti u kojoj se kuvalo i doterati ukus po želji. 
 
Pre služenja, preliti sa malo maslinovog ulja i posuti mlevenom praprikom, odgore staviti nekoliko kuvanih zrna leblebije. Koristiti kao namaz uz tanke hlepčiće ili tost. 
 
 
Napomena: u jednom receptu sam pročitala da se može skinuti i tanka opna kad se leblebije skuvaju da bi se dobila finija tekstura. Probala sam to da uradim, pa sam jedan deo zrnaca oljuštila (to sve ide prilično brzo, samo stisnite zrnce i ono odmah iskoči iz opne), a drugi deo sam ostavila u ljusci. Nema neke velike razlike u ukusu, osim što je namaz od oljuštenih zrnaca lepše teksture, ali ne smeta ništa ni ako ostanu neoljuštene.:)
 
 
Falafel - ćuftice od leblebija
 
 
Na netu postoji zaista veliki izbor recepata za falafel i uglavnom su svi vrlo slični. Ovaj recept mi se posebno dopao zbog toga što postoje i slike pripreme, pa sam se zato odlučila da baš njega isprobam i napravila sam ćuftice uz neke manje izmene. Originalni recept je sa bloga Home cooking in Montana i od sastojaka nam je sve potrebno:
 
Sastojci: 300 g leblebija, 1 crni luk, 2-3 čena belog luka, so, bibier, mleveni kim, korijander (ako imate), malo ljute mlevene paprike, peršun i 1 kašičica praška za pecivo
 
Priprema:
 
Leblebije preliti hladnom vodom i ostaviti preko noći u frižideru. Sutradan ih dobro ocediti i usitniti u blenderu, ne treba ih prethodno kuvati. Dodati crni luk, može i mladi, beli luk i sve ostale začine po ukusu. Najbolje je prvo sasvim blago začiniti, pa se kasnije može doterati još ukus ako je potrebno.
 
Crni luk se može prethodno malo prodinstati, mada nije obavezno, ali nekako mi onda ima lepši i slatkasti ukus. Ako ne možete da nađete mleveni kim, možete ga i sasvim sitno iseckati i dodati u smesu. Povremeno zaustavite mikser i skinite zrnca sa oboda, pa nastvite dok se sve fino ne usitni. Smesa ne treba da bude kao pasta već da lepo ostane zrnasta.:)
 
 
 
Kašičicom ili mokrim rukama oblikovati male ćuftice, smesa je dovoljno kompaktna da svi sastojci ostanu lepo zajedno. Zagrejati ulje i spuštati po nekoliko ćuftica, pržiti ih u dubokom ulju dok fino ne porumene sa svih strana. Pržene ćuftice izvaditi na kuhinjski papir da upije višak ulja, a zatim ih poslužiti uz umak od jogurta i vruće lepinjice.
 
U sledećem postu biće objavljen recept kako se prave pita lepinjice sa "džepom". U taj prorez se obično stavi par kuglica falafela, doda kriškica paradajza ili list zelene salate, pa sve prelije  umakom od jogurta i onda gricka kao sendvič.:)
 
 
 
Umak od jogurta - dodati u jogurt malo usitnjenog belog luka i ljute tucane paprike, može i kašičica susamove paste ili malo limunovog soka. Sve fino izmešati i poslužiti uz tople ćuftice od leblebija....bon appétit!:)

59 коментара:

  1. Ne znam šta mi je lepše i šta bih pre gricnula. :) Obožavam i humus i falafele.Slike su divne. I sledeći put javi, kada nešto ne možeš da nađeš da šaljemo. P.S
    Ako imaš neki maxi u blizini , potraži delhaize kuvanu leblebiju u konzervi.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Zoko, sad sam ih prvu put pravila ali mislim da cu ponoviti jos koji put. I hvala ti, nadam se da ce i nova radnjica koju smo nedavno otkrili biti dobro snabdevena ubuduce, a potrazicu i leblebije u konzervi.:))

      Избриши
  2. jako volim slanutak ali nikako da isprobam ni humus ni falafel!!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Tamara, ma i ja isto tako, a sve se brzo napravi tako da nikada nije kasno za probu.:))

      Избриши
  3. Taman sad idem u prodavnicu zdrave hrane, i znaci barem 500g leblebija :) Dodji kod mene da se druzimo na EX YU party-ju...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Saska, kesica je bas od 500 g i mislim da je negde oko 340 din, i bude sasvim dovoljna za oba receptica.:)) p.s. dooolazim na party...;))

      Избриши
  4. Veliki sam ljubitelj slanutka,i evo mi krasnog podsjetnika da ga što prije pripremim u nekom obliku,krasno izgleda i humus i falafel:)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nelyce, ovo sve tako brzo bude gotovo, da se sada cudim kako ranije nisam isprobala, eto nadam se da ce vam se dopasti.:))kiss

      Избриши
  5. Ne znam šta mi se više sviđa,sve izgleda fantastično.

    ОдговориИзбриши
  6. Moram da probam falafele, još nisam....
    Divne slike, divni recepti. A ponuda za leblebije još uvek je na snazi :-)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Tanja, isprobaj svakako, nama su se bas dopali i brzo se napave, a hvala ti u svakom slucaju na ponudi, mada se nadam da se ta nasa nova radnjica nece tako brzo zatvoriti.:))

      Избриши
  7. Lana, moram da te pitam za falafel i ovo što s ene kuva. Ja sam ga skora probala u Beogradu na par mesta i onda pravila kod kuće kao i ti sa nekuvanim leblebijama samo namočenim jer 99% recepata tako kaže ali su moje završile u kanti jer su bile nešto nejestive. kao loptice za ping pong, a uopšte nisu ličile na falafel koji sam probala. Onda je Nene izdala onaj famozan post sa prijateljicom koja je dala autentičan recept i tu se leblebije kuvaju i onda mi je bilo jasno da treba tako. Skokni do nje da vidiš. Izvini što zanovetam, ali bi volela da probaš i tako. Probaj da u humus sledeći put staviš beli luk pečen iz rerne, nekoliko glavica, to je predivno.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Da znas da sam bila isto u nedoumici da li treba prethodno kuvati leblebiju ili ne, pa sam nasla podeljene receptice. Na kraju sam se ipak odlucila da ostane samo na potapanju i bile su fine, one su ovako same po sebi dosta neutralnog ukusa ali kad se dodaju zacini onda bude ok, ali potrazicu svakako i taj Nenin recept da uporedim.:)) I super su svi predlozi, posto sam ih sada prvi put pravila, sledeci put cu isprobati jos nesto od toga, hvala ti.:)))

      Избриши
    2. Lana evo pogledaj ovaj post
      http://www.hlebilale.com/2013/01/palestinska.html
      One koje sam jela po restorančićima i fast food mestima koja niču kao prčurke u Bgd su zaista emke i kremaste unutra, a humus ako pronjuškaš po netu možeš da praviš sa čim god hoćeš.

      Избриши
    3. Virnula sam kod Nene i procitala sve utiske, sledeci put pravim sa kuvanim zrncima pa cu da uporedim, nisam imala prilike da probam originalne cuftice ali verujem da su posebno fine kad ih naprave majstori, hvala ti puno na linku.:))

      Избриши
    4. Lana, ti si srce! Neko bi se naljutio na ovakav moj komentar, ali ti uvek sve primiš da je pisano sa najboljom namerom (kao što i jeste). Ako svraćaš u Bgd. javi da popijemo kafu i da te odvedemo na falafel!

      Избриши
    5. :)) Ma, nema uopste razloga za ljutnju, svi komentari i predlozi su dobrodosli.:) Vazi za kaficu, ako budem nekada u prolazu javljaaaam se svakako!:)) kiss

      Избриши
  8. Predivno! Obozavam i jedno i drugo. Pravila sam humus nekoliko puta. Meni se bas svidja, a misljenje mojih je podeljeno. :) I falafel sam pravila, ali kuvala sam leblebije. Nisam probala sa nekuvanim. Jel' ostane tako malo brašnast ukus?
    Leblebije su kod mene u zdravoj hrani dosta povoljne i mogu ti poslati. Pronaći ću negde tvoju adresu.... :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Milkice, cuftice ne budu brasnaste, doduse ove moje su se mozda malo vise isprzile pa su bile hrskave za grickanje.:)) E, a imam sada leblebije, nemoj nista da saljes please, imam i za novu turu... ljubim te!:))

      Избриши
  9. Одговори
    1. Hvalaaa, drago mi je da ti se svidja, mozda ce nekome ovo biti novi ukusi pa ce pozeleti da isprobaju.:))

      Избриши
  10. Točno znam kako se osjećaš kad tražiš neku namirnicu, a nigdje je nema. Zato mi je baš drago da te suprug iznenadio i da si si dala oduška i napravila ovako krasna jela.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Tamara, chef je zapravo moj tata, on ti je glavni snabdevac kod nas kuci i asistent kad treba nesto seckati, samleti orahe i sl., a pravi i odlicne supice.:))

      Избриши
  11. Sećam se kako smo prošle godine moja ćera i ja dok smo boravile u Parizu tražile po Latinskoj četvrti te famozne falafele. Meni lično, iako volim arapsku kuhinju nisu nešto specijalno ili sam možda imala prevelika očekivanja. Divno izgledaju ove tvoje pa sve u ovim divnim lepinjicama :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Volela bih da jednom probam i originalne cuftice pa da uporedim ukuse, mada su odlicne u tim lepinjicama sa malo sosa i puno svezeg povrca.:))

      Избриши
  12. Prekrasno, eto baš sve mi se sviđa. Ćuftice ću obavezno jednom isprobati, jako lijepo izgledaju :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Anja, nadam se da ce ti se dopasti, zapravo glavni stos je u zacinima koji se dodaju smesi tako da treba pustiti masti na volju.:))

      Избриши
  13. Nedavno sam pravila vegetarijanske pljeskavice sa leblebijama, s'tim sto sam koristila leblebije iz konzerve. Bile su prilicno ukusne, tako da verujem da su i ove cuftice odlicnog ukusa. Moracu sledeci put da isprobam sa sirovim leblebijama, ako uspem da ih pronadjem:) Slike su bas primamljive!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Eto, moracu jednom da isprobam i sa kuvanim leblebijama da uporedim ukuse, a posto se tako brzo prave mislim da ce to biti vrlo uskoro.:))

      Избриши
  14. već dugo želim probati i jedno i drugo pa nikako
    zaista izvrsno ovo tvoje izgleda!

    ОдговориИзбриши
  15. Počesto pojedem falafel jer u ulici imam radnju gdje se prodaju. Uspjela sam od vlasnika izmamiti i neke cake oko pripreme. Originalni recept je sa sirovim leblebijama, samo što se stvarno moraju dobro i dugo namočiti u hladnoj vodi, da ne bi bile tvrde kad se isprže. U specijalizovanim prodavnicama se može naći smjesa već izdrobljenih leblebija, treba ih samo ostaviti jedan dan u vodi, ja sam zadnji put držala čak dva dana, obavezno u frižideru, jer bi se na toplom ukiselilo.
    Ti si ovo sve vrlo lijepo uradila!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Draga Fikreta, hvala puno na informacijama iz prve ruke, znaci obavezno da stoje potopljene u frizideru, ne znam koliko sam uspela da potrefim ukus u odnosu na originalne cuftice, ali nama su se dopale.:))

      Избриши
  16. Miroslavov recept za humus je odlican, ja sam preko njega i pronasla njegov blog. Slike su ti sjajne.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Draga Mirjana, Miroslav ima odlican blog i sigurna sam da ce biti lepa inspiracija za receptice.:))

      Избриши
  17. Falafel ti sjajno izgleda! Navukla sam se na njega kad sam krajem proslog veka malo duze boravila u Izraelu. To mi je postala omiljena brza hrana. Nisam ga nikad pravila, hvala na receptu, verovatno cu ga probati. Mogu samo da preporucim te konzerve leblebije iz Delhaize-a tj. Maksija, stavljala sam ih u kari, sjajne su. Humus jedemo kao namaz, a i sendvice mazem humusom umesto puterom. Ovde postoje razne varijante, sa korijanderom i limetom, pa onda pikantna sa nekim sosom od ljutih papricica (kao malo bolje izmljeveni ljuti ajvar) na sredini kutijice a okolo humus. Ma super za posluzenje!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Pokusacu da nabavim leblebije u konzervi, mada nije problem ni natapati ih preko noci, jedino sto malo duze traje.:)) Svidjaju mi se tvoje ideje za humus sa raznim dodacima, taj pikantan sa papricicama mi zvuci vrlo fino.:))

      Избриши
  18. Sve izgleda super i probala sam i jedno i drugo jer obožavam slanutak, čak imam i anegdotu sa namazom jer su gosti mislili da je bakalar na bijelo. Bilo je razočaranja. Polpetice sam radila jedanput ali se djeci nisu sviđale pa sam odustala ali isto nisam stavljala sirove slanutke. Tvoje izgleda sve super!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala Ingrid, mozda sledeci put gostima treba i precutati nesto, mada verujem da je sve bilo vrlo ukusno.:)) Imam slicnu anegdotu sa zobenim keksicima, tati su se jako dopali sve do trenutka dok nije saznao njihov sastav, onda mu odjednom vise nisu bili tako ukusni, hihihi...:D

      Избриши
    2. he, he, a ja sa paprenjacima. Kad sam prijateljici rekla da je papar stvarno unutra ona je odložila keksić, a do tada ga je jela...:)

      Избриши
  19. jako mi se sviđa bliskoistočna kuhinja i nekako volim te mirise. već se odavno spremam napraviti i jedno i drugo, pogotovo što me moj nikola nagovara. sada znam, počinjem s tvoga bloga.
    oduševljena sam svime

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Snjezo, bas mi je drago da ti se svidja, najtoplije preporucujem za probu, nemoj dugo cekati.:))

      Избриши
  20. Hvala što si probala moj recept za hummus! Ovaj namaz i falafel su jedna od mojih omiljenih jela! Ja često pravim falafel i to sa sirovom leblebijiom jel' verujem da je to tradicionalni način pripreme.
    Super post, recepti i fotografije!!!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala puno i tebi na super receptu, mislim da ce se jos puno puta naci na meniju, pogotovo sto nije tako tesko za pripremu kako sam mislila u pocetku .:)) puno pozdrava!

      Избриши
  21. Lana,šta reći,a da se čovjek ne ponavlja. Oduševljena sam slikama,receptom,koji si ti tako detaljno napisala. Znaš da će se sigurno uskoro naći na mom stolu. Puno pozdrava i sve najbolje. Vanja

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala, Vanja, bas si me obradovala, nadam se da ce vam se sve svideti.:) Puno te pozdravljam!:))

      Избриши
  22. Predivno izgleda sve!! Hummus cesto napravim i svaki put nesto drugacije dodam, favorit mi je s bucinim uljem ali ovaj falafel nikako da isprobam :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. :)) Belezim sve predloge za naredni put, volim sto ste se svi javili da razmenimo iskustva. Saljem puno lepih pozdrava!:))

      Избриши
  23. To je zdrava I vrlo ukusna hrana! mnogu hvala!

    ОдговориИзбриши
  24. Ja sam jela humus iz Izraela,predivan.Leblebija moze da se kuva kao pasulj

    ОдговориИзбриши
  25. Pravila sam falafel po tvom receptu još 2015 godine i tokom prženja su počele da se raspadaju tako da sam ih onda ispekla u rerni. Mnogo mi se dopada baš ovaj recept jer se leblebije ne sitne u pastu već ostaju zrnaste. Sada bih htela da pravim ponovo ali ne znam gde sam pogrešila i zašto su se raspadale tokom prženja. Pozdrav Snežana

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Draga Snezana, izvinjavam se sto odgovor prilicno kasni.:( I meni se te cuftice malo mrve prilikom przenja, pokusajte da dodate jedno belance i malo prezle kako bi se svi sastojci bolje povezali, a probajte i da ih napravite sa prethodno skuvanom lebelebijom (ne morate je previse usitniti), mislim da ce fini ispasti.:)) Puno lepih pozdrava!:)))

      Избриши