субота, 25. јануар 2014.

Nedeljni ručak


 Za nedeljni ručak me vežu samo lepe uspomene, svi ukućani se okupe zajedno za stolom, a mama postavi beli stolnjak i lepe tanjire, da bude svečano i nekako drugačije nego radnim danima. Domaća supica je obavezna, mirisna i topla, sa knedlicama ili domaćim rezancima. Posle toga sledi rinflajš (kuvano meso i povrće iz supe) poslužen uz sos, a može još i pečeno meso po želji (ako je neko još uvek gladan:). 

Na kraju ručka su obavezno i neki fini kolačići koji su najukusniji za grickanje nedeljom popodne.:) Možda vas nešto od ovoga inspiriše za sutrašnji ručak?:))

Recepti su iz najnovijeg januarskog izdanja magazina MEZZE.:) Ovaj broj možete kompletno preuzeti u pdf formatu, a svakako pogledajte sve recepte iz domaće kuhinje.:)

Domaća supa


Sastojci: 2 juneće rozbratne, 1 ribić, veza zeleni (3 šargarepe, 1 koren paškanata, 1 koren peršuna, 1/3 korena celera), 1 crni luk, 1 krompir, 2-3 čena belog luka, 1 list kupusa, 1 grančica lista celera, 1 list lovora, biber u zrnu, 1 kašičica šećera, so po ukusu, 2,5 - 3 l vode

Priprema:

Meso operite i stavite u hladnu vodu. Dok se voda lagano zagreva, pripremite povrće za supu, oljuštite a crni luk presecite i malo prepecite na plotni preko alu folije. Kad se pojavi pena na površini supe, pre nego što provri, pokupite je kašikom da bi supa bila bistrija.


Dodajte sada sve pripremljeno povrće i začine, smanjite temperaturu i kuvajte poluotkriveno oko 1,5-2 h dok meso ne omekša. Ako pripremate u ekspres loncu, onda će se sve skuvati puno brže.

Kad je supa gotova, izvadite meso i povrće, a zatim je procedite. Dodajte rezance ili zakuvajte knedlice od griza ili od pileće džigerice. Pre služenja pospite sitno seckanim peršunom i poslužite toplu.:)


Knedlice od griza


Sastojci: 1 jaje, 4 kašike griza, malo ulja, mrvica soli

Priprema:

Umutite belance viljuškom u tanjiru da postane penasto. Dodajte zatim žumance, malo soli i pola kašičice ulja (mada nije obavezno). Polako sipajte griz da se dobije žitka smesa (količina griza zavisi od veličine jajeta, bolje da napravite ređe jer će se kasnije još malkice zgusnuti).


Smesu ravnomerno raširite po tanjiru i viljuškom napravite ukrasne šare. Ostavite da stoji par minuta dok supica ne provri, a zatim kašičicom zahvatajte po malo griza i spuštajte u vruću supu koja lagano vri. Knedlice su brzo gotove i dovoljno ih je kuvati par minuta. Poslužite odmah dok je fino toplo.;)



Napomena: ako želite jaku i kvalitetnu supu, meso uvek stavljajte u hladnu vodu. Ako želite ukusnije meso, onda ga stavite u vruću vodu. Na isti način se priprema i supica od piletine, možete staviti celo manje pile ili odvojiti samo delove za supu, a ostatak ispeći ili iskoristiti za pripremu glavnog jela.

Sos od paradajza



Sastojci: 250 ml soka od paradajza, oko 300 ml vode, 1 kašičica soli, 1 kašičica šećera, 1 kašičica mlevene začinske paprike, 2 kašike brašna, malo ulja

Priprema:

Na malo ulja propržite 2 kašike brašna da fino zamiriše. Dodajte kašičicu mlevene začinske paprike i polako sipajte sok od paradajza i hladnu vodu uz neprestano mešanje da se ne bi napravile grudvice. Dodajte kašičicu šećera i soli po ukusu, pa sve kuvajte 10-tak minuta na laganoj temperaturi. Dodajte još malo vode ili soka od paradajza dok ne postignete željenu gustinu. 


Predlog za serviranje: kuvano povrće i meso iz supe lepo servirajte na tanjir i poslužite uz kuvani pirinač i sos po želji (od paradajza, rena, mirođije, višanja i sl.)

Sos od mirođije


Sastojci: 2 kašike brašna, 1 češanj belog luka, 1 vezica mirođije, oko 4 dl vode, 1 kašičica soli, 1 kašičica šećera, malo limuna ili sirćeta, kockica maslaca

Priprema:

Na malo maslaca i ulja propržite brašno da fino zamiriše. Dodajte sitno seckani beli luk i seckanu mirođiju (koristim zamrznutu). Sipajte polako hladnu vodu i neprestano mešajte da se ne stvore grudvice. Dodajte so i šećer po ukusu i kuvajte 10-tak minuta na laganoj temperaturi. Prikraju kuvanja začinite sa 1 kašikom limunovog soka ili malo sirćeta. Poslužite uz bareni krompir i kuvano povrće iz supe.


 Napomena: svežu mirođiju možete ostaviti za zimu i čuvati u zamrzivaču. Samo je operite i odvojite fine listiće (možete ostaviti i po koju grančicu), malo prosušite i spakujte u kesice. Kad vam zatreba samo malo iseckajte tako smrznutu i dodajte u sos, varivo i slično.


I na kraju, da se malo zasladimo posle nedeljnog ručka, jeste li možda za nešto ovako?:)))


1. Krofne (po Tamarinom receptu)
2. Salčići
3. Bačka štrudla

50 коментара:

  1. ovaj..mislim odakle da pocnem ovde ko ne bi seo za tvoj sto sa ovakvim ruckom.Divno!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. :)) Dzoli, da nam nisi tamo na drugom kraju sveta, sad bih te rado pozvala na rucak, mada verujem da se i kod vas danas nesto fino spreme... punoo te pozdravljam!:)))

      Избриши
  2. Pa bas si nas lepo pocastila, sve je divno. Mi rimflajs obozavamo, bas sam ga nedavno pravila. Meni je najdrazi sa sosom od mirodjije, dok moji vise vole sos od visanja. Od paradajza nikad nisam probala, a to bi mozda bio bas dobar kompromis.
    Kolacici su savrseni, a salcici kao nacrtani, za u kuvar :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. To je kuhinja na kojoj smo odrasli, sos od visanja je isto jako lep, ovde se ne pravi bas tako cesto ali probaj jednom i od paradajza, mislim da ce vam se dopasti.:)) p.s. kolacici su nekako bas za ovo zimsko vreme, hihihi....:)))

      Избриши
  3. Da nemam već ručak za danas ovaj bi se našao na stolu!
    Jao, sos od mirođije je za mene tačka na i :-) Pravi ručak za današnjih -5!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. :)) Moze onda za sledecu nedelju, ako je za danas vec popunjen program.:)) Mi isto volimo sos od mirodjije, najlepsi mi je sa mladim krompiricima u prolece i ne treba mi onda nisto drugo za rucak.:))

      Избриши
  4. Rinflajs i kuvano povrce je uvijek odlican izbor.
    Draga Lana ovo sve izleda ka iz Burde :-)

    ОдговориИзбриши
  5. Lana ja uvek volim da zavirim u ta tradicionalna jela i svaki put otkrijem nešto novo. Ovaj list kupusa jer i on ide u supu? Nisam nikada videla knedlice sa rezancima zajedno u tanjiru i to mi je novo. Meni su omiljeni ovi tradicionalni recepti jer ih svako sprema na svoj porodičan način i uvek čovek ima šta da nauči.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ako se nadje pri ruci, moze se ubaciti i list kupusa radi lepseg ukusa (on se ionako posle izvadi), ali nije obavezan.:) Knedle sam dodala samo zbog fotkanja jer su mi rezanci potonuli na dno, pa se ne vide u tanjiru, a mi inace isto stavljamo ili samo rezance ili samo knedlice.:))

      Избриши
    2. Sledeći put ću ubaciti i list kupusa. Ja ostavim jedan sloj ljuske na prepečenom crno luku on daje tamniju nijansu supi, kao kad farbaš jaja. Nije mnogo ali znači. A kako mi je poznato to sa slikanjem čorbica i supica. Pre neki dan sam slikala grašak i morala sam ga slikati duplo gušće nego što jeste jer je u protivnom izgledao očajno. jednom sam podmetala zgužvani appir za pečenje da mi drži ćuftice u gustoj čorbi, da umreš od smeha.

      Избриши
    3. :)) Da, peceni luk da uvek posebnu aromu i lepu boju supicama, a mislim da bi o fotkanju hrane i snalazenju svi mogli komotno da napravimo poduzi post, kako bi tek citaocima bilo zabavno da o tome citaju.... prave dogodovstine u kuhinji.:))))

      Избриши
  6. Odlican rucak a narocito mi se svidja ovaj recept za supu u koju ide i kupus, bijeli luk, krompir, lovor. To je sve novo za mene jer ja u supu stavljam samo zelen(sargarepa, celer, persun, paskanat) i prepeceni luk a na kraju dodam malo bibera i naravno zacin C koji onda popravi ukus zbog nedostatka ostalog povrca tako da cu cim budem sledeci put kuvala supu obavezno isprobati ovaj tvoj nacin.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Kupus nije obavezan, on se ionako posle izvadi, zapravo sto se vise povrca stavi bice ukusnija supica, krompiric je samo jedan a beli luk je tu isto zbog ukusa... ako budes radila sledeci put, javi kako vam se svidja.;)))

      Избриши
  7. Moj savrseni vojvodjanski nedeljni rucak koji svi jako volimo, posebno rinflajs; ti si prva za koju znam da pored mene stavlja kupus u supu, mora da smo ucile iz istog bukvara:))))

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. :)) Slazem se za nedeljni rucak, meni je to isto nesto najlepse. A dodatak lista kupusa u supicu je tatina ideja, moze i bez njega ako se ne nadje, ali cini mi se da bas da neki lep ukus.:))

      Избриши
  8. meni bi ovo bas fino leglo, salcice nisam jela pa nekih 100 godina sigurno
    rinflajs obozavam,a ovaj sos sa mirodjijom mogu da jedem bez icega
    tako da rezimiram/mozes slobodno da mi posaljes sve sto vam je ostalo*ako je ostalo

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Mozda je jos bolje da dodjes na rucak, cekaaam te sledece nedelje.:))) p.s. a i salcice mozemo napraviti.:)))

      Избриши
  9. prava gozba....kao nekada kod moje mame....ona je običavala praviti i sos od paradajza i od kopra...oh, bože što me ova tvoja nedjeljna gozba vrati u one sretne dane...hvala

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Mislim da smo svi poneli lepe uspomene iz porodicnog doma, ovakvi recepti nas samo iznova podsete... ljuubim te!:))

      Избриши
  10. E, baš kako treba!
    Naš nedeljni ručak je izgledao ovako: supa sa domaćim rezancima, rinflajš sa krompirom, paradajz sosom i struganim renom, pohovane šnicle i pire krompir, salata i na kraju štrudla sa makom ili damen kapric...
    Moj muž i ja sad ne jedemo meso, pa nema ni klsičnog nedeljnog ručka.... On jede salatu i isklijale žitarice, ja nešto vege, eventualno koja ribica... ;)))

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. I vege rucak moze isto biti lep i ukusan, tvoji recepti me uvek iznova oduseve i inspirisu... veliki pozdrav vam saljem!:))

      Избриши
  11. Ovo je sve toliko divno i bas onako kako se i ja sjecam :)

    ОдговориИзбриши
  12. eh ovo je pravi ručak, i kad odem izvan hrvatske uvijek mi najviše ovakve (mamine) stvari nedostaju :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Tamara, ma napravi jednom tvojim "Francuzima" pravi domaci rucak, a posle nam sapni njihove utiske.:)))

      Избриши
  13. Uh...divota... prava uzivancija... sve je super....sos od mirodjije nisam nikad probala.... ostalo u principu isto radim zato i volim tvoju kuhinju,podsjeca na moju ili kako to radi moja majka. Sve fino ukusno...lijepo. pozzzz...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Vanja, moras onda sto pre isprobati, moze se staviti i susena mirodjija ako nema sveze, mada je sa svezom puno lepse.:) p.s. i ja volim tvoju kuhinjicu, izgleda da smo "prepisivale" iz istog kuvara, hihihi....;))))

      Избриши
  14. Mirise sve cak i preko ekrana :)
    Divan nedeljni rucak, bas me je podsetio na bakinu kuhinju. Kod nje je rinflajs bio obavezan, a da ti kazem iskreno, 100 godina ga nisam jela. Sos je nekada bilo, a nekada ne. Moracu i ja da zasucem rukave i da ga napravim. Hvala na divnom podsecanju iz detinjstva. Pozz :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala Margie, nadam se da ce se onda jedan lep nedeljni ruckic uskoro naci i kod vas na stolu... puno te pozdravljam!:)))

      Избриши
  15. E ovo je upravo ručak koji je i kod nas u kući uvijek zastupljen i baš omiljen..divno Lanice uvijek mi je toplo kod tebe,velika pusa ti ide!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala Nely, veliki pozdrav i puuuno poljubaca ti leti, ovo mi je i dan danas jedan od omiljenih ruckova, valjda zato sto me uvek podseti na detinjstvo.:))

      Избриши
  16. Sve je predivno, ali ja ti posebno zahvaljujem na receptu za knedle od griza. Ja se stalno mučim sa njima, uvek mi se raspadnu. :( Jedva čekam da probam tvoj recept...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Milkice, ovaj receptic ti je pouzdan i drzim fige za sledecu turu knedlica, da sve ispadnu k‘o bombonice.:)))

      Избриши
  17. Joj Lana, pa ovo je prava gozba! Hoće li nešto slično i ove nedelje da bude na meniju, da navratim u prolazu ;)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Suzy, mozes uvek da navratis, za cheficu moram napraviti nesto posebno finoo.:))

      Избриши
  18. Pravi nedjeljni ručak, jednostavan, a tako svečan. Nekako se trudim sa uvijek ta nedjelja bude zajednička i da smo na okupu.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Lepo je kad su svi ukucani zajedno za stolom, radnim danima je to nemoguca misija.:))

      Избриши
  19. Oprosti, ali preskačem cijeli ručak (nikad nisam voljela bistre juhe i lešo meso) i bacam se odmah na desert :D

    ОдговориИзбриши
  20. Izgleda tako ukusno i toplo! Obožavam nedelju baš zbog ovakve tradicije!
    Hvala što stalno podsećaš na lepe porodične trenutke i što svako jelo bojiš toplinom i upakuješ u finu priču!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala Radmila, nadam se da Vas blog vec polako i lepo napreduje.:) Veliki pozdrav!

      Избриши
  21. Ručak pravi vojvodjanski :) Sve me podsetilo na divnu toplu kuhinju moje mame gde se znao uvek meni za nedeljni ručak. Zimi je to bio sos od rena a leti paradajz sos s mirodjijom, supa obavezno, i na kraju, za one koji ne vole kuvano meso, bile su pohovane šnicle :) Kolači su bile štrudle, buhtle ili već neki slatkiš koji svi volimo :) Moji baš nisu ljubitelji te moje tradicije, ali bude često ovakav ručak tek da me želja mine za prošlim vremenima :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala Jafi, meni je ovo isto jedan od najdrazih ruckova, a verujem da ce i tvoji upamtiti te porodicne ruckove koje im spremas, iako mozda neki put sada "gundjaju".:)))

      Избриши
  22. Kad ovo sve gledam, jednostavno moram ogladniti, obožavam ovakve stvari :)

    ОдговориИзбриши
  23. Postovana,samo zelim da vam kazem koliko mi se dopada vas blog i da je ,po meni,jedan od najboljih food blogova na srpskom jeziku.Rado delim vase recepte na drustvenim mrezama.Pozdrav,Sanja.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Draga Sanja, hvala puno na lepim recima i na trudu, drago mi je da Vam se svidja i nadam se da ce receptici koristiti.:) Veliki pozdrav!

      Избриши